Utrecht is een kersverse formatie rijker: Kaspar Baum. De vier bandleden hebben wel eerder ruimschoots hun sporen verdiend in andere formaties, zoals Joy Divison Undercover, Walker Diver en Clean. De NUK sprak met zanger/tekstschrijver Erny Green (echte naam: Ernst Grevink), bassist Evert Smit, drummer Jelmer de Haas en gitarist Rempe Kooij.
Hoe is Kaspar Baum tot stand gekomen?
Evert Smit: ‘Drie jaar geleden was ik met een vriendin tijdens oud en nieuw op een feestje bij Ernst. Toen ik daar de platenkast indook, vond ik een plaat van Walker Diver, de band waar ik in speel. ‘He, jij hebt een plaat van mij!’, zei ik. Het bleek een voorbode van wat ging komen. Een paar maanden later belde Ernst mij op en vroeg: ‘Zullen we samen iets gaan doen?’. Het was al snel duidelijk dat Jelmer, drummer bij Walker Diver, zich bij ons zou voegen. Jelmer de Haas: ‘Walker Diver zat in een soort van winterslaap en ik had wel zin om weer te gaan spelen. In de studio van Ernst, Vuurland, zijn we toen in eerste instantie nummers van Erny Green gaan spelen.’ Ernst: ‘In het begin was het allemaal nog heel vrijblijvend. Ik dacht: ‘Misschien vinden we een vorm voor de liedjes van mijn album Pheromones, die ik nog nooit live had gespeeld. We zijn toen wat dingen op gaan nemen in mijn studio.’ Jelmer: ‘Totdat ik op het idee kwam om nieuwe nummers te schrijven.’
Op welk moment is Rempe bij de band gekomen?
Ernst: ‘We kwamen elkaar tegen in het ziekenhuis haha.’ Rempe: ‘Ernst zat daar vanwege galsteen in een rolsstoel, ik was er toevallig bij iemand op bezoek. Maar ik verslikte me en kreeg een paniekaanval. Dat is me vaker overkomen. Toen ik daar aan de zuurstof zat met vijf zusters om me heen kwam Ernst voorbij in die rolstoel haha.’
‘Ik was zwaar onder de morfine en dacht: ‘Is dat nou Rempe?’
Ernst: ‘Ik was zwaar onder de morfine en dacht: ‘Is dat nou Rempe? Een tijdje later heb ik hem gebeld en verteld dat we van Sena (een organisatie die de rechten van muzikanten en producenten regelt, red.) een budget konden krijgen voor het maken van een plaat. De basis van de nummers hadden we al staan, maar we misten nog een melodische gitaar. Rempe: ‘Dat was een droom voor mij: ik kwam de studio binnen, ging zitten, stemde mijn gitaar, installeerde de effecten en kon meteen improviseren bij nummers die al klaar waren.’ Ernst: ‘Door corona hadden we alle vier ook minder te doen op dat moment: het werk van Evert bij dB’s was gestopt, de gitaarwinkel van Rempe was dicht en mijn tour met Joy Division Undercover was gecanceld. Jelmer had dan wel nog zijn foto-opdrachten, maar zijn band Walker Diver lag ook stil. Zonder corona was Kaspar Baum er misschien wel niet geweest.’
Aparte bandnaam wel, doet een beetje denken aan een personage uit een film van Alex van Warmerdam …
Ernst: ‘Kan ik me wel iets bij voorstellen ja. Zeker als je de gedachte erachter hoort. De oorspronkelijke naam van onze band was Kaspar Hauser, de hoofdfiguur uit een roman van Louis Ferron die ik tijdens corona aan het herlezen was. Kaspar Hauser is een historische figuur die in het begin van de 19e eeuw komt aanwaggelen op een markt in een Zuid-Duits stadje. Hij kan nauwelijks praten en heeft alleen een houten paard bij zich en een brief met een aanbeveling dat hij in dienst genomen kan worden. Een zin kan hij uitspreken: ‘Ik wil ruiter worden net als mijn vader.’ De mensen vinden hem wel interessant en leren hem o.a. met mes en vork eten, pianospelen, praten en tekenen.”
“Want wat gebeurt er als je op je 17e pas de wereld leert kennen?”
“Het zelfportret dat hij maakte staat op de sticker van onze band. Als Kasper Hauser begint te praten, vertelt hij dat hij bijna zijn hele leven in een cel van 1 bij 2 heeft gezeten. Op zijn 17e jaar komt hij vrij. Voor kunstenaars wordt het verhaal nu interessant. Want wat gebeurt er als je op je 17e pas de wereld leert kennen? Dat is natuurlijk geweldig: piano leren spelen zonder enige voorkennis! Je bent vrij om alles te doen. Rempe: ‘Dat is een mooi verhaal ja. Dat je als kunstenaar totaal onbevangen kunst gaat maken. Zo wilden we het met deze band ook doen.’ Ernst: ‘Toen we een bandnaam nodig hadden, dacht ik meteen aan Kaspar Hauser. Maar dat blijkt al een Schotse gothicband te zijn, dus toen kwam ik uit bij Kaspar Baum. Er is een beeld met het huis waar hij is opgevoed en waar een boom staat: Kaspar’s Baum. Corona was een extra reden dat we bij deze persoon uitkwamen. Want waar hebben we het nu over? Een jaartje thuiszitten met Netflix en 1.5 meter afstand in de supermarkt. Die gast heeft 17 jaar in een hok op stro gelegen en moest in een kuil schijten!’
Jullie nummer Kid on a carpet gaat ook over die onbevangenheid, toch?
Ernst: ‘Ja dat klopt. Het is moeilijk om vrij te zijn in de kunst als je allerlei dingen aangeleerd krijgt. In het begin moet je wel je vak leren natuurlijk, maar vervolgens is het de kunst om dat weer los te laten. Kijk maar naar conservatoriumstudenten: 80 procent van hen blijft bij wat ze geleerd hebben.’
“Beheersen en loslaten, daar gaat het om”
‘Beheersen en loslaten, daar gaat het om. Kid on a carpet gaat over een kind dat met de tong uit de mond elke wereld schildert die het maar wil, met een rivier in de lucht en zo. Als je ouder wordt, lukt dat steeds moeilijker, tenzij je goed dement raakt. Wij hebben ook geprobeerd om met dat gevoel nieuwe muziek te maken.’
De clip van Ugly black monster is bedacht door een kind van 9 jaar las ik …
Ernst: ‘We waren bezig met een clip voor onze volgende single Blindfolded. Onze videomaker draaide dat nummer thuis en zijn dochter begon op haar iPad spontaan tekeningen te maken van draakjes. Die liet hij ons zien, met het lied op de achtergrond, en we dachten: ‘Een leuke clip!’ Ugly black monster gaat over de dood die steeds mensen weggrijpt, en die ons beduvelt en uitlacht. Rempe: ‘Ernst heeft het lied geschreven met de dood in het achterhoofd, ik zie het meer als de weergave van een hele zware depressie. Die overwin je ook door de liefde. Zo speelt ieder een eigen filmpje af bij een lied. Ik vind het mooi als muziek ambivalent is.’
Maar zijn dood en depressie niet een beetje zware thema’s voor een kind?
Ernst: ‘Onze videomaker stelde voor om er een soort Grimmsprookje van te maken, met twee kleine lieve draakjes: een jongen en een meisje die verliefd zijn. Dan komt er een grote draak die het meisje ontvoert en waarmee de jongen moet vechten. Het kind dat de tekeningen maakte, mocht zelf weten hoe het verhaal afloopt. Ik kreeg kippenvel toen ik het einde zag …’
Album release: 10 december 2021dB’s
——————————————————————————————————————–
Naam band: Kaspar Baum
Opgericht: zomer 2020
Genre: Alternatieve rock, postpunk
Invloeden: Nick Cave, Joy Division, Wilco, Arcade Fire, War On Drugs.
Favoriete zaal: dB’s
Beste optreden: 10 dec 2021, dB’s
Belangrijkste wapenfeit: De sinds kort begonnen samenwerking met IDVI Agency
Grote droom: Jaarlijkse tour langs de evenaar in de wintermaanden
——————————————————————————————————————–
Laat uw reactie achter
Reactie