Boekingssysteem maakt gemeente Utrecht rijk

Hier zakt mijn badpak van af

‘Gaat het met u, mevrouw?’ Een bezorgde stadsgenoot is, net als ik, geschrokken. Gelukkig, mijn hoofd is nog heel. Al stootte ik het keihard tegen het fietsenrek boven mij in de stalling op het Vredenburg en kan ik mijn tranen nog maar net bedwingen. Had de gemeente deze U-stalling, die zij beheren, niet beter kunnen onderhouden? Het is duidelijk, ik ben met mijn verkeerde been uit bed gestapt. Het wordt een lange, lange dag. 
 
Later die dag besluit ik baantjes te gaan zwemmen in zwembad de Krommerijn.  Ik boek online, zoals dat nu moet. Ben verbaasd dat je alleen een blok voor zwemmen kan reserveren maar niet kunt annuleren. Het lijkt wel een tweedehands boekingssysteem.  
Ik koop online twee losse kaartjes voor vandaag en gelijk ook maar voor morgen. Hou ik de flow erin. Na het reserveren bedenk ik dat ik dat het tijdstip van de reservering voor de dag erna eigenlijk niet uitkomt en wil ik het verplaatsen naar een ander tijdstip. Dat is niet mogelijk. Omdat je dus alleen kunt reserveren en niet annuleren.  
Bij de kassa van het zwembad informeer ik hiernaar.  

‘Dan moet je een nieuw kaartje kopen’, zegt de jongen achter de receptie. Dat had ik inderdaad online gelezen, maar kon ik niet geloven.  

‘Voorheen was het anders’, zegt hij. ‘’Toen bleek dat mensen met rittenkaarten ver vooruit planden en dan constant annuleerden. Nogal een gedoe.’ 

‘Waarom bouwen jullie dan in het systeem niet in dat je per persoon maximaal twee afspraken kunt inplannen?’ vraag ik hem.

Daar had hij natuurlijk geen antwoord op. Hij vertelt dat je alleen met coronaklachten de afspraak kunt verplaatsen. Per mail. Niet via het systeem. 

‘Dus als ik morgen laat weten dat ik corona of coronagerelateerde klachten heb, dan behoud ik de €5,40 van het kaartje en kan ik op een ander moment gaan zwemmen?’  

Dat beaamt hij.  

”Aannuleren van uw reservering is helaas niet mogelijk via het nieuwe systeem” 

Het gaat niet om mezelf dat ik mij zo boos maak over dit systeem. Het gaat mij om de mensen die door allerlei omstandigheden moeite hebben met online reserveren, maar wél graag willen bewegen, willen zwemmen. Oudere mensen die niet zo computervaardig zijn, mensen die niet goed kunnen lezen, of de taal niet goed begrijpen. Mensen die per ongeluk een verkeerde tijd aanklikken. En dat is kassa voor de gemeente Utrecht, eigenaar van het zwembad. Daar zakt mijn badpak van af!  

We accepteren het toch ook niet als in de horeca je afhaalmaaltijd op een ander tijdstip wilt afhalen en je opnieuw je maaltijd moet boeken én betalen. Of dat je afspraak bij de kapper verplaatst en je voor twee afspraken in plaats van één betaalt.  
Je maakt mij niet wijs dat er, met alle mogelijkheden van deze tijd, geen systeem is waar je niet kunt annuleren of verplaatsen. Er zijn zelfs gratis tools hiervoor te verkrijgen!  
 
Gemeente Utrecht, maak een reserveringssysteem dat vriendelijk is voor iedereen. En als dat écht niet mogelijk is, zorg dan op zijn minst dat er een platform komt waar mensen met elkaar kunnen ruilen van plek. Ga met de tijd mee! Had een oproep gedaan welke Utrechters ervaring hebben met een vooruitstrevend boekingssysteem. Maak er een winactie van. Betrek je inwoners erbij, als je er zelf niet uitkomt!  
 
De pijn van het stoten van mijn hoofd is eind van de dag voorbij. Met het schrijven van deze column verdwijnt ook de hoofdpijn rond het boekingssysteem. Vanzelfsprekend in de hoop dat de gemeente daadwerkelijk aan de slag gaat met het systeem. Ik hou het in de gaten! 

Laat uw reactie achter

Reactie

6 reacties

  • Annemieke Verstralen schreef:

    Nogal een gedoe? Los dit even op.

  • Carla schreef:

    Vanaf half mei zijn ze bezig met een systeem om geld terug of boeking verplaatsen werd er gezegd. Nu, half augustus, nog steeds niets geregeld. Echt slecht. Wat een waardeloos systeem. Andere zwembaden hebben het beter gedaan. 10-ritten gekocht en vervolgens niet kunnen reserveren. En waarom geen abonnement? Ik betaal nu bijna € 140.- pmaand om te mogen zwemmen 45 minuten per dag. Ook mogen de banenzwemmers het recreatie badje niet in. Andersom heb ik al geconstateerd dat dit wel gebeurt. Het beleid is waardeloos van de Gemeente Utrecht. Ieder jaar is er wel wat. Ook is er geen mogelijkheid iets te drinken/eten. Veel vaste zwemmers gaan elders.
    Het is triest dat een groot aantal oudere zwemmers niet terecht kunnen met dit systeem. Zij hebben problemen met reserveren en via internet betalen. Ze zijn bang, en terecht.
    Ook al zwemmen zij al jaren in de Krommerijn, er wordt niets geregeld. Sommige zwemmers hebben al een klacht naar de wethouder gestuurd, met weinig respons overigens.
    Het zwembad is heerlijk, een 50m bad, maar daar heb je ook alles mee gezegd. Verder deugt er niet veel. Jammer.

  • Christina Bosboom schreef:

    Het zwembad is inderdaad heerlijk en het personeel is vriendelijk. Het is jammer dat dat personeel zoveel gezeur moet aanhoren over het boekingssysteem, waar de gemeente voor verantwoordelijk is.
    Ik heb al een paar keer meegemaakt, dat ik op tijd met een reservering voor de kassa stond, maar pas 5 minuten na de aanvangstijd van de gereserveerde 45 minuten binnen stond, doordat iemand aan het loket zijn computerproblemen(een dubbele reservering b.v.) met de lokettist probeerde op te lossen. Volgens mij heeft die lokettist dat toen opgelost, maar het duurde wel even.
    Ik had ook een keer per ongeluk dubbel gereserveerd. Na een E-mail is die tweede boeking toen door de gemeente ongedaan gemaakt, maar het zou toch normaal zijn als ik dat zelf kon doen via mijn eigen zwembadaccount.

  • Carla Meulenbelt schreef:

    Al vanaf het begin was het niet mogelijk te muteren. Dat kan alleen bij de receptie. Na een klacht, werd gezegd dat men er mee bezig was. Dat noem je dus: mensen aan het lijntje houden. Geen compliment voor de gemeente Utrecht. Als een ander voor je staat en je moet wachten tot er een afspraak is veranderd, gaat dat weer van je zwermtijd af. Waardeloos systeem. Onnodig!

  • Geurt Bosman schreef:

    Een beetje slimme stad lost dit op. Kom op gemeente, laat hier even een ict-er naar kijken.

  • Hestee schreef:

    Ook bij de Maarssenveense plassen dit gedoe. Reserveren is betalen. Door omstandigheden verhinderd is jammer, je bent je toegangsprijs van 7 (!) euro kwijt. Zo niet-flexibel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *