Henk vlogt

Het hoerige misbruik door de gemeente Utrecht van het begrip inclusie

Niet christenen zouden zich volgens de gemeente Utrecht achtergesteld voelen omdat ze geen parkeergeld hoeven te betalen tijdens de feestdagen. Dus wordt deze regeling afgeschaft. Een inclusieve maatregel? Ordinair bezuinigen volgens Henk.

Henk Westbroek

Henk Westbroek, kritisch van nature, vlogt twee keer per week op De Nuk over zaken die zijns inziens nodig van commentaar worden moeten worden voorzien. (foto: William Rutten)

9 reacties

Reageren
  1. Van de vreemde mededelingen die uit het stadskantoor komen is deze absoluut het vreemdst. Denken ze nou echt dat de Utrechter (naar ik begrijp voor een groot deel hoog opgeleid) hier in trapt. Het is zoals Westbroek zegt: niets anders dan een bezuinigingsmaatregel. Zeg dat dan.

  2. Ik weet niet of hier de voorlichters veel te verwijten valt. Zij zijn woordvoerders van een gesticht.

  3. De zeer overschatte partij Volt liet weten achter het besluit te staan omdat ze minder auto’s in de stad wil. Zo komt de aap uit de mouw.

  4. Ik hou het simpel, in Houten is de eerste 2 uur gratis parkeren in de parkeergarages, dus als ik iets nodig heb ga ik naar Houten en als ze het daar niet hebben, bestel ik het gewoon online. Dus heb ik in Utrecht niks te zoeken en ben er misschien wel 20 jaar geleden voor het laatst in de binnenstad geweest.

  5. Inclusie is het modewoord van politici om allerlei onzin te verkopen. Dit besluit getuigt juist van zeer exclusief denken, en in die zin past het in het tijdsbeeld van vandaag de dag.

    Neem de tocht van Flikker Op Zwarte Piet naar Staphorst. Van de Nederlandse wet, én de Nederlandse rechter, mag Staphorst een intocht met Zwarte Piet houden. Zelfs het College voor de Rechten van de Mens acht een verbod op Zwarte Piet niet nodig. Organisatoren dienen er wel rekening mee te houden dat Zwarte Piet als discriminatie kan worden ervaren; dus matig u, is het advies.

    Ook FlOZP is een uitermate exclusief denkende organisatie. Enig begrip voor een volksfeest uit is uit den boze. Voor die club daarom hier de definitie van Inclusief Denken, een definitie die al meer dan 56 jaar oud is:

    Inclusief denken

    Niets is moeilijker dan een oude denkwijze, een oud denkpatroon op te geven en zich een nieuwe wijze van denken eigen te maken. Toch is dit het eerste dat moet gebeuren. Dit omzetten van ons denken, dit om-denken, gaat aan een nieuw handelen vooraf. Daarom kan niet voldoende nadruk worden gelegd op de primaire noodzaak van een ander denken.
    Tegenover het oude antagonistische, exclusieve denken zou ik als adequaat antwoord op de totaal veranderde situatie willen stellen: een nieuw inclusief denken.
    Daaronder versta ik een denken, dat er principieel van uit gaat dat mijn heil (geluk, leven, welvaart) niet verkregen wordt ten koste van of zonder de ander, maar dat het alleen verkregen kan worden als ik tegelijk het heil van de ander beoog en bevorder.
    Deze uitspraak is niet idealistisch, maar realistisch. De bedoeling is niet dat het edeler of mooier is om het heil van de ander te bevorderen, maar dat het verstandiger is. En dat het daarom niet onedel en laag is om alleen voor eigen heil en welvaart te werken, maar dwaas.

    Dr. F. Boerwinkel, Inclusief denken, Een andere tijd vraagt een ander denken, 1966, uitgever Paul Brand.

    1 Dit betekent niet, dat men eerst met een nieuw denken klaar moet zijn, voor men tot nieuw handelen kan komen. Dit is een voortdurende wisselwerking: elk begin van nieuw handelen versterkt ook weer een nieuw denken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *