Aanstaande zaterdag gaan we weer live met onze vodcast Herrie in de Slachtstraat.
Utrecht is populair onder de toeristen. Dat leidt tot de klacht dat onze stad door de komst van veel buitenlanders Amsterdam achterna gaat. Is dat erg? En wat is de rol van Utrecht Marketing in dit verhaal? Heeft de stad zo’n organisatie wel nodig? Verkoopt Utrecht zichzelf al niet genoeg? We praten erover met Ronald Besemer (adjunct-directeur van Utrecht Marketing), Jerry Goossens (auteur/columnist), Bernard Tomlow (jurist) en Maryse Francois (directeur van De Winkel van Sinkel). Gespreksleider is Harry van Dam.
Herrie in de Slachtstraat is zaterdag om 11.00 uur live te volgen op De Nuk of via het Youtube kanaal van De Nuk. Je kan ook langskomen in Filmtheater Slachstraat. De deuren zijn om 10.30 uur open.
Hieronder een ultrakorte samenvatting van onze laatste vodcast.
Ja, dat is erg!
10,- euro vragen als toeristenbelasting (dag of jaar pasjes/ gratis voor bewoners, zie Venetië) en dat geld besteden aan verfraaiing en ‘handhaving’. Verder vind ik het er als bewoner erg gezellig en ben ik trots op onze relatief kleine mooie historische binnenstad en dat wil ik graag delen.
Je kan er alles van vinden, maar we kunnen moeilijk een hek om de stad zetten.
Amsterdam is inderdaad een schrikbeeld. Zover is het gelukkig nog niet. Om erger te voorkomen is het aan te bevelen dat Utrecht Marketing stopt met de promotie van de stad. De organisatie terugbrengen naar een soort VVV waar toeristen zich kunnen laten informeren. Scheelt ook weer een flink bedrag aan subsidie. Directeur Cor Jansen vindt wel weer een ander baantje.
De beste, ik weet niet meer wie het zei, vind ik nog steeds: Amsterdam heeft het, Utrecht heeft het niet nodig
Ja dat is erg. Hou op met de stad te promoten, het is overvol, het mag wel wat minder. Utrecht kan niet eens de basistaken als afval ophalen op orde krijgen.
Menigmaal aan Cor Jansen, college en de Raad gemeld: het kan ook anders zoals ook Bernard T. correct stelt.
Benader maar eens ter voorbereiding
https://www.linkedin.com/in/shirleynieuwland
Inderdaad. Soms is het file lopen. Hoop dat er iets tegen te doen is. Wat mij betreft zijn er nu ook wel genoeg souvenir winkels. Geen vergunningen meer afgeven aub.
Amsterdam staat internationaal bekend als een ‘vrijplaats’ (prostitutie en hasj). Utrecht helemaal niet. waarom geen vergelijking met Den Haag, Rotterdam, Groningen, Nijmegen of Maastricht. Onze hoger opgeleiden zijn na hun studententijd hier blijven plakken en nu moet de stad zich aan hun eisen aanpassen. Een stad is een stad en Utrecht heeft alles om trots op te zijn. Bovendien zijn er ook erg veel Utrechters die hier een boterham mee (kunnen) verdienen. Utrecht was vroeger zomers uitgestorven, nou dat was leuk.
Geen overlast is te vergelijken met drie dagen Central Park Festival in Transwijk. Ik woon daar en het was een weekend lang pure ellende. De geluidsnormen zullen wel weer niet overschreden zijn maar een gesprek in onze woning was onmogelijk. Wanneer stopt dit?
Als een politieke partij zoals Groen Links vaak doet(gedaan heeft), wethouders uit Amsterdam halen om ons ‘provinciestadje’! Utrecht te komen besturen, dan is het ook geen wonder dat je bij voorbeeld op een plek van directeur Utrecht Marketing ook iemand uit Amsterdam krijgt.
In Utrecht kennen zij geen? mensen, maar wel in hun stad Amsterdam. Zo begint het, denk ik. Jammer…………
Je moet er als geboren en getogen in Utrecht niet aan denken dat Utrecht een tweede Amsterdam wordt!!! Verschrikkelijk!!!
Je hoort altijd ondernemers klagen als er wordt gepleit voor terugdringen van toerisme. Maar zij zijn vaak zelf met hun bedrijf begonnen om op het toerisme in te spelen en eraan te verdienen (horeca, souvenirwinkels, e.d.). Kortom, ze zijn zelf een oorzaak van teveel toerisme. Cirkel is rond.
Inderdaad WJM, als je aan kan tonen dat je een geborenUtrechter bent,
Mag je je begeven in het gebied binnen de singels.
En wat betreft het zomers uitgestorven zijn (Nijntje) dat was hoofdzakelijk op de zondagen.
Stichting Utrecht Marketing ontvangt dit jaar wederom ruim € 5 miljoen subsidie van de gemeente Utrecht. Hiervan gaat de helft naar personeelskosten volgens de begroting. Jaarverslagen met financiële verantwoording zijn niet gepubliceerd. Kosten/baten analyses zijn niet te maken, omdat allerlei gesubsidieerde netwerken bij projecten betrokken zijn.
Voorbeelden:
Utrecht Convention Bureau, adviseert kosteloos, organisatoren van nationale én internationale vergaderingen, congressen en andere zakelijke bijeenkomsten over de mogelijkheden die regio Utrecht te bieden heeft.
De vraag is, waarom kosteloos?
Utrecht Marketing zet in op het versterken van een internationaal zakelijk Utrecht en werkt samen met de Stichting Economic Board Utrecht, Regionale Ontwikkelingsmaatschappij en het Utrecht International Center. Deze instituties ontvangen vele miljoenen subsidie om connecties met buitenlandse bedrijven en expats te faciliteren.
De vraag is, dragen deze instituties bij aan de kwaliteit/werkgelegenheid van de stad Utrecht of zijn ze verworden tot een verdienmodel voor een beperkte club insiders.
Ik zeg het laatste, sinds ik getuige ben van de schoffering van toonaangevende ondernemingen door dit stadsbestuur. De verwaarlozing en vervuiling van de stad. De bezuinigingen op handhavers (behalve op handhaving parkeren). De binnenstad is verworden tot één groot terras en onze parken tot festivalterreinen. Toeristenbussen kunnen op veel plaatsen parkeren, maar een invalideparkeerplaats moet je met een lampje zoeken.
Misschien kan Utrecht Marketing, verantwoordelijk voor de exploitatie van De Dom, eens iemand laten kijken naar het uurwerk van Dom. Dat staat ook vandaag weer stil. Domtorenbeheerder Jaap van Engelenburg is beschikbaar.
Dank voor deze belangrijke info Yvonne Hessel!
Hoop dat dit ook bij de deelnemers morgen bekend is!
Wat een geld voor zo’n Stichting, 5 miljoen!!
En hoeveel mensen(fte’s) verdelen dan de helft daarvan, die 2,5 miljoen personeelskosten? Wel jammer dat Cor Jansen er morgen zelf niet bij is!
Utrecht Marketing directeur Cor Jansen was door het vakblad Adformatie genomineerd als marketeer van het jaar. In de aanbeveling las ik dat zijn motto is: presteren met pret. Ik begrijp dat over de prestaties wel iets op te merken is. Maar met 5 miljoen subsidie is het zeker prettig werken. Overigens is hij geen marketeer van het jaar geworden. Ook dat mag de pret niet drukken.
Rectificatie: De baten van Utrecht Marketing zijn totaal € 5.431.400, waarvan € 3.373.300 subsidie van de gemeente Utrecht, volgens de begroting 2024.
De begroting 2024 kunt u inzien op de FB pagina van Utrecht Solidair
Hier kunt u ook de meerjarenbegroting van 2022 vinden.