Jaren geleden had het Utrechts Nieuwsblad wekelijkse de rubriek: De stad is van ons. Schrijver was de bekende journalist Dick Franssen. Kritisch volgde Franssen het stadsbestuur met veelal technocratische ambtenaren, die dikwijls van buiten kwamen. Onderwerpen waren bijvoorbeeld de sloop Van de Oosterstraat buurt, het slopen van Ondiep, autobaan in plaats van de Singels of het disproportionele geweld door de politie bij het kraken van de Rembrandtkade. De stad verandert voortdurend en vernieuwing is soms noodzakelijk. Gelukkig zijn Ondiep en de Oosterstraat niet gesloopt. Dat kwam door protest. Het argument van de Oosterstraat was dat sloop veel te radicaal was en zo de buurt vermoord zou worden. Wat is dat onze buurt? Als mensen het over wonen in de stad hebben, praten ze dikwijls in negatieve termen zoals eenzaamheid, anonimiteit, het wegvallen van leuke winkeltjes en ambacht. Kennelijk is er zo iets als een collectieve behoefte aan contact, spontaniteit, herkenning. Kennelijk is er zoiets als de ziel van de straat of de buurt. En dat er zoiets is, besef je pas dikwijls als het bedreigd wordt. Voor mij is de Burgemeester Reigerstraat een straat met een echte ziel. Dat merk je aan alles. Iedereen heeft commentaar, iedereen praat, iedereen lacht, de winkels verzinnen allerlei aantrekkelijke acties. Ze verbouwen de straat tot een skidorp met wekenlang verse oliebollen, het restaurant organiseert een muziekbandje, de slager heeft barbecue acties . Oud en jong door mekaar, fiets, auto, step, kinderwagen, bus; het is een georganiseerde chaos, maar het functioneert omdat iedereen bewust of onbewust zijn verantwoordelijkheid neemt.
Mevrouw van Hooydonk weigerde in debat te gaan. Het lijkt wel de Oosterbuurt.
Toen wethouder van Hooijdonk het plan lanceerde om er een eenrichtingsfietsstraat van te maken met opheffing van de parkeerplaatsen, hingen de volgende dag overal posters met STOP NU! Ze dacht dat er 20 mensen op de informatieavond zouden komen, het waren er meer dan 300. Snel moest het spoorwegmuseum afgehuurd worden. Niemand zag de plannen zitten. Mevrouw van Hooydonk weigerde in debat te gaan. Het lijkt wel de Oosterbuurt.
En zaterdag zag ik waarom haar plan verschrikkelijk is. Van Hooijdonk wil onder andere de parkeerplaatsen – je kunt er altijd parkeren- opheffen. Bij de apotheek zag ik een 85-jarige vrouw uit de auto komen om haar recept op te halen. Ze maakte een praatje hier, ze maakte een praatje daar. Zelf kom ik iedere zaterdag voor boodschappen en mijn koffie uurtje met vrienden. Voor hun werk zitten ze voortdurend in de hele wereld. Maar ‘s zaterdags zitten we bij Buurten, want de wereld en roddels moeten besproken worden. Ik loop met een van mijn vrienden naar mijn fiets, komt er een vrouw aanrijden met een aparte auto. Ze parkeert gehaast. Ik geef haar een compliment en ze herkent de vriend. Hoe gaat het hier, hoe gaat het daar? Haar partner is stervende. We hebben een zeer intensief gesprek van drie minuten over verdriet, berusting, keuzes en overbelasting. Ze moet snel boodschappen doen want ze moet weer naar huis. We wensen haar sterkte en opeens beseffen we: in welke straat maak je zo iets nog mee? Dus toch maar weer protesteren.
Groen Links maakt de stad kapot. Geen enkel historisch besef, geen gevoel voor de menselijke maat. En, naar ik nu lees, niet bereid met de inwoners in debat te gaan. Inderdaad maar weer protesteren. En bij de volgende verkiezingen deze partij het college uit jagen.
Helemaal eens, laten we de gezelligste winkelstraat van Utrecht vooral zo houden!
Een prachtig artikel over een prachtige winkelstraat. Waar echt nog leuke winkels zitten en nog tijd is voor een praatje ook.
Vooral zo houden.
Tomlow weet donders goed dat de plannen al totaal veranderd zijn, mede door de inspraak en samenspraak met o.a. bewoners en winkeliers. Er komt nu in de Reigerstraat een vooral cosmetische ingreep, van de parkeerplaatsen verdwijnen er maar een paar. Geen grote verkeerstechnische veranderingen.
Verschrikkelijk dat dit zo maar kan. Die straat is al 2x aangepast. De 1e keer was er een gevaarlijke verkeerssituatie ontstaan en hup weer opengebroken met overlast als gevolg. En nu dit weer. Wie verzint zoiets. Het mag weer wat kosten.
Mijnn buurt… afblijven!
helemaal eens met je, Bernard. Wanneer gaan we protesteren?
Totale krankzinnigheid van Lot die van de pot gerukt is. En wat die André Jonkers schrijft , dat na de wensen van de winkeliers en hun klanten is geluisterd en dat de ingreep nu cosmetisch is, is een regelrechte leugen.
Beste Lilian. Over al dan niet cosmetisch kan je van mening verschillen. Maar wat Tomlow schrijft over eenrichtingsverkeer of opheffen parkeren is gewoon niet wat er in de huidige plannen staat. Lees het ook eens na op: https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/verkeer/verkeersprojecten/nachtegaalstraat-en-burgemeester-reigerstraat
@andre.Tot vandaag zijn de plannen na accoord met de buurt zeker tweemaal substantieel en stiekem gewijzigd. Iedere keer bleken opeens parkeerplaatsen verdwenen. Dat is symptomatisch bij van Hooydonk.Bij alles wat ze zegt of doet ,moet je controleren. Denk aan vertraging oplevering uithoflijn (schade 50 miljoen) ;de wethoudersbrief,de desinformatie over t Goylaan enz
Bernard Tomlow
@ Bernard. Volgens het IPvE uit juli 2018 gaat het om 2 parkeerplaatsen minder in de hele Reigerstraat op een totaal van 71 parkeerplaatsen. Ik heb geen stukken van na die tijd gezien waarin het aantal parkeerplaatsen drastisch afneemt.
Oude stadskernen met bijzondere gebouwen en plekken, net als oude ‘stadsdorpen’ dicht rond de binnensteden (zoals Nachtgaal, Reiger, Twijn, Wijk C) daar blijf je met je rechtse en schijn-linkse poten vanaf. Onderstreept en met uitroeptekens. Experimenteer maar verder in Leidsche Rijn en hoe al die andere uitstulpingen mogen heten, of begin in de polder aan iets geheel nieuws. Wees eens origineel, zonder te proberen Nijntje uit het hart van de stad te jatten. GUt, wat een cultuurbesef overkwam daar de VVD.
Volg Arjan den Boers verslagen over hoe stelselmatig Utrecht is uitgehold door betonstortend tuig en onbenul. Je krijgt er tranen van in je ogen.
Juist Andre jonkers, dankjewel. Meneer Tomlow. Als je een opiniestuk schrijft, zorg dat alsjeblieft dat je op de hoogte bent van de juiste feiten. De nieuwe plannen houden de autoweg gewoon intact.
Waar ik meer bijvoorbeeld zorgen over zou maken is de sloop van de vier prachtige panden naast de Albert Heijn. Want denk je dat een modern appartementencomplex op de plek waar nu vier monumentale staan doet met de sfeer in je straat..