Minimaal 8,5 ton heeft het geflopte project De Machinerie (beoogd centrum voor beeldcultuur in het Werkspoorkwartier) gekost. 525.000 euro daarvan ging op aan directiekosten. Dat liet wethouder Oosters afgelopen donderdag weten in een commissievergadering van de Utrechtse raad. Een bedrag waar je van zou kunnen schrikken. Dat viel mee. “Als je geen risico’s neemt, kom je in Utrecht nergens”, meent GroenLinks.
Het debat over De Machinerie en de toekomst van ‘t Hoogt was geen parel van de lokale democratie. Twee uur lang werd gesproken, nauwelijks geluisterd en geen moment bewogen. CDA, VVD, Utrecht Solidair, PVV en Denk toonden zich kritisch over de rol van het college in het Machinerie -project en vooral de laatste twee partijen richten hun pijlen ook op de subsidie van ’t Hoogt. As het aan Utrecht Solidair ligt, wordt de subsidie aan het voormalige filmtheater (450.000 euro per jaar) onmiddellijk stopgezet. De coalitiepartijen GroenLinks, D66 en PvdA waren van mening dat de Machinerie in een andere vorm moest worden voortgezet en claimden dat ’t Hoogt nog steeds een onmisbaar onderdeel van cultureel Utrecht is. Ter onderbouwing werden bijzondere argumenten aangevoerd.
Onafhankelijk onderzoek naar mislukken Machinerie
Marijn de Pagter (VVD) wil een onafhankelijk onderzoek naar het falen van de Machinerie en stelt dat daarbij ook de rol van de raad moet worden meegenomen. Gezien de financiële consequenties van dit falen geen onlogische gedachte.
De veelvuldige interrumperende Hester Assen (PvdA) reageert met de vraag: “Weet Marijn de Pagter zeker dat de VVD dit onderzoek ook had gewild als ze voor dit plan was geweest?”
De relevantie van de vraag is onduidelijk, maar De Pagter antwoordt bevestigend.
Het project heeft alleen aan directiekosten 525.000 euro gekost. Yvonne Hessel (Utrecht Solidair) verbaast zich over dit bedrag. Waarom was er een kwartiermaker nodig terwijl ’t Hoogt een directeur met een jaarsalaris van een ton op de loonlijst had staan? Wat heeft deze directeur dan dat jaar gedaan?
Ze mag deze vraag van Assen niet stellen. Dat is volgens haar in strijd met de integriteitsregels. “We praten hier niet over mensen die zich niet kunnen verdedigen,” is het standpunt van Assen.
Wie wat heeft gedaan voor die 525.000 euro zal tijdens de vergadering niet meer duidelijk worden.
Was het mislukken van de Machinerie te voorzien?
Oppositiepartijen zeggen van wel. Niet voor niets waren ze tegen het plan en wezen ze op de onbeheersbaarheid van het project. De coalitiepartijen spreken van een project dat geconfronteerd werd met economische tegenslag door corona en de oorlog in Oekraïne.
GroenLinks vindt het stopzetten van de Machinerie een moedig en dapper besluit. Ja, er was natuurlijk een risico maar dat was aanvaardbaar.
“Wat voor risico’s wil je lopen je als het om gemeenschapsgeld gaat?” vraagt Utrecht Solidair.
Over risico’s en de gedempte singel
“Als je geen risico neemt, kom je in Utrecht nergens.” Ingeborg Hornsveld (GroenLinks) trekt de vergelijking met het ontsluiten van de singels. “Als je nooit risico durft te nemen als gemeente was de singel nog gedempt en liep er nog steeds een vierbaansweg door de stad.”
De coalitiepartijen hebben nog steeds geen twijfels over het belang van De Machinerie. Met dit project zou Utrecht de filmstad van het land zijn geworden. En zou het Filmfestival behouden blijven voor de stad. Is er sprake van een vertrek van het festival?
Evenmin is er twijfel over het belang van ’t Hoogt dat in De Machinerie zou worden gevestigd. ’t Hoogt vertoont tegenwoordig films in een zaaltje in de bibliotheek. Per week worden de films door circa honderd mensen bezocht. De films onderscheiden zich aantoonbaar niet van de films die in de theaters van Jos Stelling draaien. Een gegeven waar zowel de Pagter als Hessel in het debat op hameren. Zij zien dat verkeerd, volgens de coalitiepartijen. Hier krijgt het debat een bedenkelijk niveau. Wie feiten ontkent, laadt de verdenking op zich een ander belang te dienen.
De filmtheaters van Stelling zouden alleen bezocht worden door vrouwen boven de 40
Noem een film van ’t Hoogt die nergens anders te zien is, vraagt de Pagter. Dirk-Jan van Vliet (D66) kan dat niet maar blijft ’t Hoogt een unieke filmtheater vinden. Hij haalt herinneringen op aan de tijd dat hij er met zijn filosofieclubje naar toeging en dan door iemand werd bijgepraat over de film. Een fenomeen dat Louis Hartlooper Complex al jaren met de explicateurs kent. Daarnaast zijn er regelmatig regisseurs op bezoek voor een Q & A met het publiek. De Pagter raadt van Vliet aan om eens een theater van Stelling te bezoeken. Dat gaat hij doen. Desondanks blijft hij volhouden dat ’t Hoogt nog steeds een functie heeft vanwege de bijzondere films die commerciële bioscopen niet kunnen vertonen. Over welke films heeft Van Vliet het? Hij heeft geen antwoord.
De PvdA verdedigt ’t Hoogt met een aanval op de bioscopen van Stelling. Assen vindt zijn bioscopen heel gezellig maar daar komt ze alleen maar mensen als zichzelf tegen. Vrouwen boven de veertig. Jongeren zouden er niet komen.
“Deze filmhuizen bereiken jongeren en de kwetsbare groepen niet.” Assen denkt daarbij ook aan de mensen in de wijken. Welke rol in ’t Hoogt daarin heeft gespeeld of kan spelen is niet duidelijk.
Eerder in het debat liet Utrecht Solidair weten deze week ‘t Hoogt in de bibliotheek te hebben bezocht. Een voorstelling ging niet door vanwege nul bezoekers, een andere wel. Daar waren twee bezoekers.
Omdat De Pagter nog steeds geen meerwaarde ziet in ’t Hoogt, adviseert Assen hem eens met de mensen daar te praten. Zelf heeft ze regelmatig met contact gehad met de initiatiefnemers van de Machinerie. Assen liet De Nuk weten nog nooit met Stelling te hebben gesproken. Dat was er vanwege corona nog niet van gekomen. Dat zegt ze nu wel te gaan doen.
Wethouders Oosters zal op een later tijdstip gedetailleerde cijfers aan de raad overhandigen over de kosten van De Machinerie. Dan volgt er een raadsdebat.
Inmiddels heeft ’t Hoogt laten weten te werken aan een doorstart. Daarvoor moet voor april een plan bij de wethouder worden ingediend. Een onafhankelijke commissie zal het plan beoordelen.
Lees hier meer over de ondergang van De Machinerie. En hier over het “belang” van ’t Hoogt.
Waarom zou je niet mogen vragen wat de directeur van ‘t Hoogt voor een ton! Per jaar eigenlijk heeft gedaan. Als dit de ceo van de bedrijf was dan zou ik dat als aandeelhouder ook willen weten. Wij, als belastingbetalende burgers, hebben daar ook recht op. Daar is niet onbetamelijks aan.
Lekker, kansloos gokken met het geld van de burger.
Het is helemaal niet interessant wat voor publiek er naar het LHC gaat. Het is interessant wie er naar ’t Hoogt gaan. Niemand. En daar hoor je de voorstanders van ’t Hoogt niet over. Het kan niet genoeg herhaald worden. Wij betalen mee.
Kan mevrouw Assen vertellen wat ’t Hoogt de afgelopen jaren in de wijken heeft gedaan? Zomaar een vraag.
Ha Michael,
Dank voor het stuk.
Iedereen mag een mening hebben MITS onderbouwd EN op basis van feiten. Maar dan moet je wel de feiten kennen, deze accepteren en je mening onderbouwen. Onderbouwen is dus wat anders dan ‘geloven.’
Hester heeft geen feitenkennis, geen branchkennis, het ontkennen van feiten en dus geen onderbouwing. Helaas is ze niet de enige. Types zoals Trump.
Maar moeten we als Utrechters niet de schuld bij onzelf leggen? Waarschijnlijk kan Hester niet beter presteren en is dit de maximale capaciteit die haar brein toelaat. Domheid mag je iemand niet verwijten
De eerlijkheih gebiedt te stellen dat we Hersteriaanse onraadsleden zelf hebben gekozen. En we rekenen ze als kiezer en leden van een partij ook electoraal en persoonlijk niet af gedurende de hun zittingstijd.
Wat zou werken om de zaak om te keren?
Macht.
Het slechtste is een nieuwe partij stichten want dat levert weer niets op want het levert versplintering op. Domme strategie. Leuk voor het ego, maar feitelijk nutteloos.
Massaal lid worden van een van coalitiepartijen en als leden debiele voorstellen torpederen. Ja, je wordt dus bewust lid van de partij die je enorm dom vindt. Je wordt een Trojaans Paard. Je ondergraaft de macht.
Waarom?
Langs de lijn staan klagen heeft geen nut, want vaak is het klagen niet erg onderbouwd en … er is geen machtsbasis. Kennis etaleren zoals Cees Grimbergen (DeNuk en Louis Engelman (Nieuws030) heeft wel nut (feiten en onderbouwde mening) maar levert ook geen macht op. Pas wanneer de kennis en klagen electoraal en persoonlijk verlies of winst gaat opleveren, bewegen onraadsleden. Pas dan is er sprake van macht. En leden van een partij hebben macht als ze massaal actief zijn.
‘An offer you can’t refuse’, dat is macht en dat kan als leden.
Zoals Zappa ooit zei: “There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life.”
Omdat ik in de raad geciteerd werd, heb ik ‘de beraadslagingen’ teruggekeken.
Enkele jaren geleden heeft de Nederlandse Bioscoopbond laten onderzoeken welk publiek (o.a. leeftijdscategorieën) naar welke theaters gaat. Daaruit bleek dat het filmhuis/theater publiek vooral werd bezocht door 40/50+ (waarvan zo’n 65% vrouwen). Dit zijn algemeen bekende onderzoeksresultaten. Dit ‘soortige’ publiek is ook bij uitstek geïnteresseerd in literatuur en poëzie (loop maar een willekeurige boekwinkel binnen). Zo’n kort uit zijn verband gerukt citaatje is natuurlijk een gevaarlijke versimpeling en daarom ook teleurstellend omdat mijn deur voor de gemeente tevergeefs al zo’n dertig jaar wijd open staat. Ik heb altijd zo genuanceerd mogelijke gesproken over ‘het vrouwelijke’ en het ‘mannelijke’ (Ying/Yang) en dat dit juist niet geslachtelijk bepaald hoeft te zijn. In onze programmering houden we rekening met ‘het vrouwelijke’ dat in onze opvatting vooral te maken heeft met de kunst van het associëren, terwijl “het mannelijke” nogal ‘plot-driven’ zou zijn.
Het brede publiek uit de wijken welke mevrouw Asser waarschijnlijk bedoeld gaat graag naar de popcorn-bioscoop of bekijkt het e.e.a. niet zelden op de telefoon. En daar is niets mis mee. Dat b.v. vooral studenten de filmhuizen bezoeken is al enige decennia compleet achterhaald en een hardnekkig misverstand. Juist in die groep bevinden zich de internetters, de downloaders en netflixers. Natuurlijk is iedereen bij ons welkom en zal een “Tarentino” niet de favoriete film zijn van de vrouwelijke 60-plusser. Het blijft natuurlijk een feit dat je als je zelf graag een bepaalde film wilt zien, je daar dan ook gelijkgestemden vindt. Wij zorgen ervoor dat ALLE films in Utrecht te zien zijn, wij geven cursussen, adviezen en allerlei allerhande culturele activiteiten. Mensen die bij ons iets willen organiseren, zijn welkom en waar mogelijk steunen we dat. Er is regelmatig schoolbezoek en er bestaan prima kant en klare lespakketten. In al die jaren dat ik met film bezig ben (Utrecht-filmstad) heb ik nog nooit van een Utrechtse bestuurder of ambtenaar een verzoek voor een gesprek of informatie gehad. Ook mijn pogingen tot samenwerking met ’t Hoogt kwamen alleen van ons, omdat zo’n samenwerking (waarschijnlijk) werd gezien als een bedreiging. En zo werd het voortbestaan een doel op zichzelf. Het nieuwe verdienmodel in onze culturele sector.
De machinerie had op alle fronten een ernstig tekort aan een minimale expertise (zie ook mijn RIB inbreng indertijd), bovendien hingen de zgn nieuwe partners in de machinerie gedrieën aan het gemeentelijk infuus en waren ze welhaast genoodzaakt om samen te werken. Zeg het maar…, anders zou ik het niet weten.
De arrogantie om na zo’n debacle te praten over een risico dat je moet nemen. Niet een klein beetje schaamte omdat je er een puinhoop van hebt gemaakt. Er moet wat veranderen!
De PvdA maakt zich zorgen om de cultuur in de wijken? En daarom zijn ze voor de subsidie van 4,5 ton voor ’t Hoogt. Totaal het zicht op de werkelijkheid kwijt.
Uitstekende uienpellerij!
Goed idee als dit PvdA-raadslid eens met Jos Stelling om de tafel gaat zitten. Nog een beter idee als daar een camera bijgezet wordt. Ik kan me er nu al op verheugen.
Jaren lang heeft het ’t Hoogt zijn overbodigheid aangetoond. En nu komt er een doorstart. Ik moet denken aan een mooi centrum als Rasa dat met een pennenstreek uit Utrecht werd geschrapt. Het is een kwestie van lobbyen. Dat kunnen ze bij ’t Hoogt heel goed.
525.000 euro aan directiekosten! Wie was die directie en wat heeft hij/zij daarvoor gedaan? Een onafhankelijk onderzoek lijkt me zeer op zijn plaats. De Machinerie is een beerput waarvan de deksel snel open moet.
Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend. Een fles WC-Eend kost dan wel meer dan 500.000 Euro, maar daar krijgt u dan ook een zeer bijzondere fles voor!!
Ik begrijp dat je bij ’t Hoogt evenveel voor een kaartje betaalt als bij Stelling. Althans, dat lijkt zo. Je betaalt natuurlijk bij ’t Hoogt meer. Namelijk de subsidie die met ons belastinggeld tot stand komt. En de socialisten in de raad vinden dat normaal.
Goed artikel, maar waarom staat er een foto van het (geweldige) Louis Hartlooper Complex boven? Dat geeft een erg verkeerd signaal aan de lezer.
Hilarisch. Een volkomen overbodig centrum vergelijken met de ontsluiting van de singels.
Wat een schaamteloze vergelijking!
Ontsluiting singels met een failliet filmhuis! Wat een niveau!
En jongeren kijken op mobiels naar films op Netflix. Is ook onderzocht!
Gisteren heeft Jos Stelling, geloof ik, weer een bijzondere onderscheiding gekregen voor zijn verdiensten in de filmwereld. Nee…..niet van de gemeente Utrecht…….
Het dualisme in de raad is ver te zoeken. We zagen al vaker dat de coalitiepartijen aan de leiband van het college vastzit. Denk aan de Uithoflijn.
Je ziet het weer nu de PvdA in het college zit. Volkomen kritiekloos. En maar klagen dat steeds minder Utrechters gaan stemmen.
Dat de theaters va Stelling alleen worden bezocht door vrouwen van boven de 40 is lulkoek. Ik heb met 20+ mensen een Cineville groepsapp waar de gemiddelde leeftijd 27+ is. Ik ga met deze groep gemiddeld 3x per maand naar de film en daar komen elke maand steeds meer mensen bij. Dit is geen uniek geval, want ken ook andere mensen van mijn leeftijd die een filmclub hebben. Ik heb met deze club veel mooie films gezien in LHC, Springhaver en nu ook in de Slachtstraat. Jos Stelling mag soms wel iets doen aan zijn programmering (meer classics laten zien op het grote doek zoals nu met Mulholland Drive in Slachtstraat?) maar dat het alleen vrouwen van 40 aantrekt is onzin.
Dit zal ook wel de reden zijn dat Rianne Brouwer eind juli is “vertrokken” als directeur van ’t Hoogt. Die zag de bui al hangen (weg subsidie & weg goddelijk salaris). Die zal wel via haar GL vriendjes wel weer ergens anders een goed betaalde snabbel hebben gekregen.
Pieter,
Je leest niet goed. En je baseert je niet op grootschalig onderzoek waar statistische waarschijnlijkheden worden gevonden. Voor een ondernemer is dergelijk onderzoek natuurlijk van levensbelang om klantwaarde te leveren. De schoorsteen moet blijven roken want er zit geen cent subsidie bij.
Wat schrijft Jos? Ik heb in kapitalen het woord geschreven
Enkele jaren geleden heeft de Nederlandse Bioscoopbond laten onderzoeken welk publiek (o.a. leeftijdscategorieën) naar welke theaters gaat. Daaruit bleek dat het filmhuis/theater publiek VOORAL werd bezocht door 40/50+ (waarvan zo’n 65% vrouwen).
Jij stelt dat Jos het volgende schreef. Ik heb in kapitalen jouw woord toegepast in zijn zin.
Enkele jaren geleden heeft de Nederlandse Bioscoopbond laten onderzoeken welk publiek (o.a. leeftijdscategorieën) naar welke theaters gaat. Daaruit bleek dat het filmhuis/theater publiek ALLEEN werd bezocht door 40/50+ (waarvan zo’n 65% vrouwen).
Tussen vooral en alleen zit een wereld van verschil.
Ben ik zo slim of is de raad zo dom? Weet u nog het statushoudersdebat? De raad liet zich klakkeloos wegsturen in het debat toen de wethouder zich beriep op discriminatie en privacy. Normen zijn kennelijk voor politici een snoepdoos, waar je naar believen uitkiest. Nu ook weer.Een normale vraag over twee salarissen, krijgt nota bene van een raadslid (die is toch toezichthouder van onder andere besteding van ons geld) de sneer, “We praten hier niet over mensen die zich niet kunnen verdedigen, dat is in strijd met de integriteitsregels” om vervolgens de aanval te openen op Jos Stelling. Maar ik eindig positief. Het mislukte experiment De Machinerie kostte volgens GroenLinks maar 8,5 ton. Dat is maar een fractie van de tweehonderd miljoen schade vanwege de tram. Dat is de dus het uitgangspunt van GroenLinks. Geld speelt geen rol. Een soort carte blanche. Ik hoor al geruchten dat ze hun naam willen veranderen: WitLinks.
Tomlow heeft natuurlijk helemaal gelijk. Het is te gek voor woorden dat een vraag over het salaris van een door ons betaalde directeur niet gesteld mag worden. Zeker in een dossier dat toch al erg schimmig is, lijkt me dit van groot belang. Wat mogen we nog meer niet weten?
’t Hoogt moet voor 1 april een plan indienen voor een doorstart. Dat komt wel goed. Samen met de ambtenaren wordt een stuk geproduceerd waar de wethouder met groot enthousiasme kennis van neemt. “Na een moeilijke periode waar ’t Hoogt zich op een bewonderenswaardige manier door heen heeft geslagen, heeft het centrum de blik helemaal op de toekomst gericht. Met dit plan wordt een bijdrage geleverd aan een nog inclusiever en diverser cultuuraanbod in de stad. “Zo iets?
In de jaren 80, toen ik in Utrecht kwam wonen, TOEN was ‘t Hoogt DE plek voor hip en happening Utrecht. Er gebeurde van alles, er was nog een toneelzaal. Ik kwam er veel en graag.
Inmiddels zijn we 40 jaar verder. Er zijn dingen veranderd. ‘t Hoogt is niet meer relevant. Ophouden er mee, streep er onder. Vals jeugspdsentiment.
“Als je geen risico’s neemt, kom je in Utrecht nergens”, meent GroenLinks. Een waarheid als een koe. Maar een ondernemer neemt risico met zijn eigen geld. Ondernemen met andermans geld is geen ondernemen. Die van ‘t Hoogt hebben daar geen benul van. Nooit gehad en zullen het ook nooit krijgen. Dus bespaar de stad je plannen voor een doorstart. Ga je geld nou eindelijk eens zelf verdienen en hou op met de Utrechter voor je idealen te laten opdraaien.
De theaters van Stelling ontvangen bezoekers die te oud zijn in vergelijk met die welke ‘t Hoogt bezoeken? Dat klinkt als leeftijdsdiscriminatie, toch? Maar in ‘t Hoogt daarentegen komt in de regel helemaal niemand! Die hebben wel de goeie leeftijd derhalve. Op een goede dag 2 personen, laat ik niet overdrijven. Hoe oud die 2 zijn is helaas niet geregistreerd. Ivbm privacy waarschijnlijk. Draaikonterij en drogredeneren zijn de expertises van deze raad. Toch goed dat een directie van een project dat niet verder dan mooie woorden kwam, er een half miljoen rijker van werd. Hoe heette de “ kwartiermaker” die het project trok ook alweer? Hij was van de PvdA trouwens .