Onze columnisten

Corona brengt toekomst Binnnenstad dichterbij 

Dick Franssen bezocht eind februari een werksessie ‘vertragen en verblijven in de binnenstad’. Het toen geschetste toekomstbeeld, lijkt inmiddels realiteit. 

In de tijd van het Oude Normaal regende het soms dagen achtereen. Eind  februari, een paar weken voor de lockdown, leek het wel of het nooit zou ophouden.. Soms kwam het met bakken uit de hemel, dan weer miezerde het. Maar droog was het nooit.  Op donderdag 27 februari was er in het oude stadhuis een ‘werksessie’ over ‘vertragen en verblijven in de Binnenstad’. Deelnemers waren een stuk of tien bewoners die zich hadden opgegeven om mee te praten over de omgevingsvisie Binnenstad, of wel over hoe de Binnenstad er in 2040 moet uitzien.  

Onmiddellijk na de ‘inloop’ zouden we in de stad gaan wandelen en daarbij een toelichting krijgen op ‘verleden, heden en toekomst’. Maar omdat er net een enorme hoosbui was losgebarsten, bleven we in ieder geval voorlopig nog binnen. Gemeentelijk stedebouwkundige Rene van Seumeren vulde de tijd met zijn verhaal dat de Binnenstad te bijzonder is om er als een gek doorheen te fietsen. Bij nadering van het centrum moet je daarom vertragen tot hooguit vijftien kilometer. En ben je eenmaal aangekomen in de Binnenstad dan zet je de fiets weg en gaat lopen. De voetganger krijgt volop de ruimte, zoals op de Oudegracht, die tegen die tijd helemaal vrij zal zijn van geparkeerde auto’s.  Iemand vroeg of bewoners van de Binnenstad, die een boodschapje willen doen, nog wel mogen fietsen. Van Seumeren antwoordde dat voor die mensen gezocht zal worden naar oplossingen.  

Kopje thee, en daarna de vraag: Wat gaan we doen? Toch wandelen, ook al regent het nog steeds pijpenstelen. ‘Naar buiten’ , zeiden wij, en klapten onze paraplu’s uit. En zo bewoog ons groepje zich worstelend tegen de elementen over de Oudegracht richting Ledig Erf. Hier en daar hielden we halt, om Van Seumeren de gelegenheid te geven te wijzen op obstakels die weg moeten. 

“Het Ledig Erf oversteken was nog niet zo eenvoudig geweest”

In de buurt van Louis Hartlooper vertelde hij dat hij nog niet zo lang geleden met zijn kinderen naar Utrecht was gekomen (veel ambtenaren wonen buiten de stad) om vanaf station Vaartse Rijn richting Binnenstad te lopen. Het Ledig Erf oversteken was nog niet zo eenvoudig geweest; de Tolsteegbarriere (het pleintje aan de binnenkant van de singel) wordt overzichterlijker als je de bushalte en de afvalcontainers verplaatst naar de Wijde Doelen, zoals hij heeft voorgesteld. 

In gedachten liepen we terug naar het stadhuis, niet bevroedend dat de toekomstvisie snel daarna althans voor een deel werkelijkheid zou worden. Wat de wethouders Lot van Hooijdonk(Groen Links, verkeer) en Klaas Verschuure (D’66, o.a. horeca), de afgelopen jaren maar niet voor elkaar konden krijgen, namelijk een forse uitbreiding van het voetgangersgebied, is dankzij corona in één keer een feit. Op de Oudegracht is het, komend vanuit het zuiden, bij de Smeebrug al omrijden geblazen. Mannen met gele hesjes zien toe dat het inderdaad gebeurt.  

De gemeente zegt dat het om een tijdelijke maatregel gaat, maar bewoners vrezen het ergste. 

Dick Franssen

Dick Fransen was jarenlang gerenommeerd verslaggever bij het Utrechts Nieuwsblad. De afgelopen achttien jaar was hij als hoofdredacteur de drijvende kracht achter de Binnenstadskrant. Begin 2020 nam hij afscheid van deze krant.

11 reacties

Reageren
  1. Terecht vrezen de bewoners het ergste. Er komt een evaluatie waaruit blijkt dat bezoekers van de binnenstad enthousiast zijn over de nieuwe maatregelen. Daarna is het een hamerstuk geworden.

  2. “veel ambtenaren wonen buiten de stad”. Maar beslissen wel over het wel en wee van de mensen die er wel zijn blijven wonen .
    Say no more …

  3. De stad is van de bewoners en niet van de toeristen. En de opmerking van deze ambtenaar dat het nog niet zo eenvoudig is om het Ledig Erf over te steken, slaat nergens op. Ik kom daar dagelijks en heb er geen enkel probleem mee.

  4. Dit is gewoon de lokale uitrol van de UN-agenda 2030. Utrecht wordt onderdeel van de Tristate City (tristatecity.nl), waar alles per OV en te voet zal gaan, met de fiets nog slechts waar nodig. De ‘Corona-oefening’ is de aanleiding tot volgende fasen. Informeer je als bewoner (vooral ook van de binnenstad) want al die aardige inspraakbijeenkomsten van de gemeente zijn niet wat ze lijken.
    Hier nog wat beknopte info: https://www.youtube.com/watch?v=GHEbNLvQ_MY

  5. Dick Fransen weet, met zijn Utrechtse journalistieke achtergrond, als geen ander dat niets zo definitief is als een tijdelijke vergunning! Sterkte Binnenstadbewoners!
    Goede voorbeelden zijn te vinden in de Arob-procedures, die vanaf begin 80er jaren bij de afdeling Rechtspraak van de Raad van State speelden! Ook voor Utrecht.
    En ja, het is jammer dat de meeste ambtenaren de stad niet dagelijks beleven zoals de Utrechtse bewoners dat doen! Dan konden ze de ongemakken van hun eigen adviezen aan den lijve ondervinden! Dat krijg je, denk ik, ook met wethouders die van buiten komen en veel te weinig ‘gevoel’ voor alle richtingen van de historie van Utrecht hebben. Kunnen ze niets aan doen, maar komen wel binnen met een grote achterstand.

  6. Deze Utrechter en binnenstadbewoner is absoluut niet enthousiast. De afsluiting van de Oudegracht dient geen enkel doel. Er is ruimte genoeg voor de voetgangers. Je zal er maar wonen.
    De afsluiting van andere delen van de binnenstad voor fietsers grenst aan waanzin. Neem, de Annastraat waar normaal nauwelijks een fietser rijdt. Neem het Oudkerkhof, met zijn brede stoepen. Onbegrijpelijk allemaal. Wat uiteraard niet wegneemt dat dit de toekomst wordt. Want zo werkt het in het stadskantoor.

  7. Ik woon, gelukkig zeg ik nu, niet in het centrum, maar ik wil af en toe naar bepaalde winkels in het centrum. Helaas mag je daar nu dus niet meer fietsen. Dat werkt dus niet als je een paar specifieke plekken wil bezoekenen en niet komt om te funshoppen. Nu word je dus gedwongen met de auto naar elders te gaan. Hoezo Utrecht voor de Utrechters. Utrecht fietsstad???
    Er is ruimte genoeg voor wandelaars en fietsers.

  8. Utrecht gaat een fiets onvriendelijke stad worden. Nu mag er opeens niet meer gefietst worden op delen van de Oudegracht. Oudkerkhof afgesloten.etc etc. Hoezo zijn fietsers nu het probleem? Nog steeds kun je met de auto het centrum van Utrecht bereiken en er parkeren. Daar moeten ze eens wat aan doen, ipv fietsertje pesten. Fietsers zijn de opera’s van Utrecht. Oudegracht afgesloten, Lange Nieuwstaat afgesloten, Nieuwe gracht afgesloten. Door niet werkende stoplichten is het oversteken op het Ledig Erf levensgevaarlijk. Het fietspad langs het Merwedekanaal is anderhalf jaar afgesloten, over de Croeselaan slinger je van de ene kant van de weg naar de andere. Fietspaden worden gebruikt als onderhoudsvrije of zijn nadat er nieuw asfalt op ligt binnen een week weer opengehaald. Utrecht fietsstad? Eg niet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *