Broese boekverkopers

Broese Top 10 (+ boekverkoper Nurai Mertens tipt “Girl, Woman, Other”)

Nurai Mertens tipt.

De Broese top 10 van 19 augustus

 

1. De meest mensen deugen / Rutger Bregman

2. Uit het leven van een hond / Sander Kollaard

3. De rat van Amsterdam / Pieter Waterdrinker

4. Midnight Sun / Stephenie Meyer

5. Alfabet / Charlotte Dematons

6. Max, Mischa & het Tet-offensief / Johan Harstad

7. Nieuwe historische atlas van de stad Utrecht / Hans Renes

8. De jongen, de mol, de vos en het paard / Charlie Mackesy

9. Grand Hotel Europa / Ilja Leonard Pfeijffer

10. Op het geniale af / Benedict Wells

 

Vergeten gebouwen in Utrecht 1850-1940/ Arjan den Boer

Weliswaar verdwenen uit de top 10 omdat de 1e druk volledig uitverkocht was, maar wegens succes weer herdrukt en vanaf vandaag 20 augustus weer volop verkrijgbaar bij Broese.

 

De tip: “Evaristo’s duidelijke en poëtische stijl neemt je mee en laat je niet meer los tot je de laatste bladzijde hebt omgeslagen”

Rondom de recente protesten tegen racisme en politiegeweld tegen zwarte mensen worden er veel non-fictie boeken aangeraden voor mensen die meer willen leren over racismeHet is belangrijk dat deze boeken gelezen worden, maar ik denk dat het daarnaast waardevol is om romans te lezen van zwarte schrijvers. Boeken waarin racisme niet pese het hoofdthema is, maar wel deel uitmaakt van de levens van de personages. 

Girl, WomanOthergeschreven door Bernardine Evaristo, is hier een goed voorbeeld van. (winnaar Booker Prize 2019) 

 

In Girl, WomanOther volg je de levens van twaalf zwarte Britse personages – elf vrouwen en één non-binair persoon – wiens levens allemaal op een bepaalde manier met elkaar verbonden zijn. In elk hoofdstuk krijg je het perspectief van een nieuw personage en de hoofdstukken zijn opgedeeld in trio’s. Elk trio bestaat uit een moeder, haar dochter, en een ‘ander’. Met deze indeling maakt Evaristo gebruik van één van mijn favoriete verteltechnieken in boeken: de lezer krijgt de kans om bepaalde gebeurtenissen vanuit verschillende perspectieven te beleven, waardoor je personages steeds van nieuwe kanten leert kennen. Steeds als ik dacht een mening gevormd te hebben over een personage, werd er iets anders onthuld waardoor ik die mening toch weer bij moest stellen.  

Het boek begint bij Amma, een theatermaker die na talloze toneelstukken een toneelstuk in het befaamde National Theatre in Londen mag opvoeren. In haar hoofdstuk lijkt haar dochter Jazz een beetje verwend en egocentrisch. Als je vervolgens het hoofdstuk van Jazz leest, merk je echter dat Amma zichzelf wellicht iets te positief heeft neergezet en dat zij ook wat egoïstische trekjes heeft. 

Evaristo’s duidelijke en poëtische stijl neemt je mee en laat je niet meer los tot je de laatste bladzijde hebt omgeslagen. Ik had met liefde over elk personage een apart boek willen lezen, en ik had het idee dat Evaristo dit ook makkelijk had kunnen schrijven omdat elk personage als volwaardig persoon met een rijke geschiedenis overkwam. Elk hoofdstuk heeft een uitgesproken stem, omdat alle personages zo driedimensionaal en complex zijn.  Het boek kijkt naar thema’s als ras en racisme, gender, seksualiteit, kunst, toegankelijkheid, afkomst. Je volgt verschillende generaties zwarte vrouwen; je ziet hoeveel er veranderd is in die generaties en hoeveel er hetzelfde is gebleven. En centraal staan de bijzondere relaties die vrouwen met elkaar kunnen hebben – als moeder en dochter, als vriendin, als partner.  

Dit was het eerste boek dat ik van Evaristo heb gelezen maar het zal zeker niet de laatste zijn. Girl, WomanOther is Bernardine Evaristo’s achtste boek. Mocht je na het lezen – net als ik – verlangen naar meer, dan kun je nog wel even vooruit.  

In januari komt er een Nederlandse vertaling van het boek: Meisje, Vrouw, Anders, vertaald door Lette Vos. (Nurai Mertens) 

 

Redactie

2 reacties

Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *