Wat een drama… die herinrichting van de Lange Nieuwstraat. Het houdt me bezig want ik woon er in de buurt en parkeerde er voorheen graag omdat dit het dichtst bij mijn huis is. In de Vrouwjuttenstraat en Vrouwjuttenhof mogen geen auto’s parkeren en daar heb ik geen moeite mee. Het heeft wel iets nostalgisch, zo’n autoloze straat.
Maar waarom gaan die werkzaamheden zo traag? Waarom gebeurt het überhaupt? Inmiddels heeft de gemeente gereageerd op mijn vraag naar de kosten van de herinrichting van de Lange Nieuwstraat. Er stond zelfs een link in naar de het Meerjaren Perspectief Bereikbaarheid uit 2018. Een pdf-je van 54 pagina’s maar met ctrl+F > Nieuwstraat, kwam er slechts één hit. Een notitie. Nemen we en passant even mee.
Ik heb moeite om te begrijpen dat deze herinrichting toch is doorgegaan. Ver in deze crisistijd. Kosten: € 2.000.000,00. Dat is er althans voor gereserveerd. Ik hoop dat het genoeg is want men loopt inmiddels een maand achter op de planning… En ze zijn pas rond de helft. Schreeuwen in de woestijn, meer doe ik niet want alles is in volle gang en onomkeerbaar. Toch bevreemdt het me dat juist in deze crisistijd, deze herinrichting doorging. Noodzakelijk of zelfs maar een beetje nodig, was het zeker niet. Een prestigeproject voor fietsend en wandelend Utrecht… niets meer, niets minder. Ik hoop in ieder geval dat ze ergens nog een potje hebben voor de m.i. afschuwelijke lantaarnpalen die er nu zijn komen te staan. Prachtige, Pyke Koch-palen maar dan met een soort van bouwlamp van de Gamma erboven op geplempt. Best verwarrend voor wandelaars die vanaf het Nijntje-museum de hoek omgaan. ‘Huh… was het geld op?’
Nu is fase 2 al ruim een maand ‘klaar’. De klinkers zijn geklonken. Er kan over gelopen, gefietst en gereden worden en er zijn met enkele, witte klinkertjes, welgeteld drie parkeervakken afgebakend en twee voor Greenwheels. De Nieuwegracht staat helemaal vol geparkeerd, alsmede de Groenestraat en de Zuilenstraat waar auto’s van klusbedrijven permanent de plekken van vergunninghouders innemen.
Op het heringerichte stuk Lange Nieuwstraat is nog steeds niet bepaald waar je wel en niet mag parkeren. Na weken braaf daar niet geparkeerd te hebben, was ik het spuugzat. Ik zette m’n auto dus maar driekwart op de stoep ter hoogte waar ik voorheen kon parkeren en dat ging een week goed. Er zijn geen vakken aan de oostkant afgebakend die suggereren dat je er mag parkeren hoewel er een bord staat wat nogal verwarrend werkt… Betaald parkeren voor ‘buitenstaanders’ maar waar is de parkeerautomaat?
Er staat ook nergens bepaald (letterlijk) dat het niet mag. Parkeeranarchie… maar niet voor de handhaving. Brave dienders hebben we. Ze schrijven bonnen voor katten die muizen bij de plaatselijke groenteboer weghouden en nu dus voor een situatie die totaal onduidelijk is. Ik kreeg vorige week een waarschuwingsbon. Geen tijd, datum of iets dergelijks maar alleen een papieren vingertje met een vage omschrijving van mijn ‘overtreding’. Dat mag niet jongetje!
Prima… maar maak dat dan ook duidelijk. Zet een bord neer met een parkeerverbod en geen bord dat suggereert dat men er mag parkeren. Ik nam weer contact op met Marijn de Pagter van de VVD en na een bezoek aan de buurt, begreep hij er ook niet veel van. integendeel. Wees duidelijk en een beetje rap, gemeente! Doe wat!
En als het even kan, beste gemeente… gaarne een paar parkeervakken erbij op die oostkant die gemiddeld door vijf wandelaars per uur wordt benut. Geen winkels hier, nog geen boompje, dus saai. Misschien niet wat de gemeente voor ogen heeft maar het is nu eenmaal de realiteit.
Michael Schuurmans
Museumkwartier Utrecht
19 oktober 2020
Ik woon ook in het Museumkwartier en vraag me werkelijk af welke omwonenden enthousiast waren over dit plan. Het is niet alleen duur, het voegt ook helemaal niets toe. Behalve dan dat de autobezitter weer de sjaak is. Maar dat zal uiteindelijk wel de bedoeling zijn geweest van de bedenkers bij de gemeente.
De VVD begrijpt er ook niets van. Blijft het bij deze constatering of doen we er nog wat aan? Het is een zootje rond het Museumkwartier. Elke dag is het weer bidden dat je een parkeerplek voor je auto kan vinden. Groenlinks maakt meer kapot dan je lief is.
Jammer dat je de voorste linie de volle laag geeft. Wees dan zo sportief om je te richten tot het management en de politiek die het handhavingsbeleid bepalen. Dat doen die mannen en vrouwen op straat namelijk niet. Net zo min als ze de herinrichting van de straat hebben ontworpen.
En dat de coalitie er op dit moment (overigens in lijn met een landelijke trend) voor kiest om voetganger en fietser ruimte te geven ten koste van de auto is iets waarover je prima de coalitiepartijen kunt aanspreken. Dat is waar je moet zijn.
En als dit project geldverspilling is afgerond, gaan we over tot de herindeling van de Maliebaan. Even zinloos.. En dan te bedenken dat de de gemeente dankzij corona de bodem van de schatkist ziet naderen. Kwestie van prioriteiten, nietwaar? We staan erbij en kijken er naar.
Ok, de stoepen zijn breder geworden. En?
Kan de Maliebaan vast even op de (rijks)monumentenlijst?
De binnenstad is onbereikbaar geworden. En dat is waarschijnlijk precies de bedoeling van deze plannen.
Wie het breed heeft, laat het breed hangen.
Wow, ben ik op de Duic beland…?
Hetzelfde gezever op de gemeente, over geldverspilling, over prestigeprojecten voor fietsers en wandelaars, over GroenLinks, over te weinig parkeerplaatsen, over de VVD die redding moet bieden, over lantaarnpalen waar tijdelijk een andere kap op zit….Pffff
De stad verandert (en gelukkig maar) en er komt meer ruimte voor fietsers en wandelaars. De stad wordt mooier, straten worden heringericht, fouten uit het verleden hersteld. Deal with it!
Welke fout uit het verleden wordt hier hersteld?
@george: Dat er veel te veel ruimte voor de auto was en navenant te weinig voor andere verkeersdeelnemers. Gelukkig worden er veel parkeerplaatsen verwijderd en worden voertuigen uit het centrum geweerd.
@George… waarschijnlijk het ‘afschaffen’ van paard en wagen.
@Erwin. Flauwekul. Altijd een prima fietsstraat geweest. Maar je reactie maakt veel duidelijk. Het gaat je dus eigenlijk om het weren van de auto’s uit de binnenstad. Zeg dat dan.
Grappig. Ik lees DUIC niet meer omdat er geen kritische noot te lezen valt.
Mijn complimenten, de straat knapt er van op en alle lelijke auto’s het straatbeeld uit. Gezeur van bewoners hoort hier nou eenmaal bij en als je een podium geeft staan de clowns snel te schreeuwen.
@george: jouw reactie maakt veel duidelijk: je bent geen fietser. Tuurlijk gaat het om het weren van auto’s uit de binnenstad. Minder auto’s en parkeerplaatsen = meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Lijkt me geen hogere wiskunde.
Overigens mag je best wat minder als door een wesp gestoken reageren hoor. Probeer anders de Duic eens, hoop geestverwanten tref je daar.
Sorry Erwin, ik heb geen rijbewijs.
Fietsen, fietsen… nog iemand iets over de kosten tijdens een beheurlijke crisis? Hoeveel teststraten kun je financieren van € 2.000.000,00?
€2.000.000 valt nog mee…
Kanaalstraat kost €9.000.000???
Ik las al eerder de klacht over die lelijke armaturen. De oorspronkelijke Pyke Koch-lantaarns worden gerestaureerd en komen weer terug. Die armaturen zijn een tijdelijke vervanging, zo ging het ook elders in Utrecht. Dus wees gerust.