partnerbijdrage

Zo gaat het verkopen van een bedrijf in zijn werk 

In verschillende situaties kan een eigen bedrijf verkopen het overwegen waard zijn voor ondernemers. Soms wordt het gedaan vanuit persoonlijke overwegingen, in andere gevallen zit er een strategische reden achter. Mogelijk is het bedrijf dermate hard gegroeid, dat je jezelf steeds vaker afvraagt of je nog wel op de juiste plek zit. De verkoop van de onderneming biedt kansen voor het opstarten van een volgende start-up. Deze gedachte speelt vaak bij mensen die zichzelf als doener en ondernemer zien, in plaats van manager. Naarmate een organisatie in omvang toeneemt, zal de rol die je als ondernemer hebt steeds meer veranderen richting die van een manager. Strategisch gezien kan de verkoop van een bedrijf aantrekkelijk zijn, wanneer het nauwelijks nog lukt om te groeien. 

De verkoop van een onderneming vergt een lang traject, waarbij een doordachte aanpak essentieel is. In dit artikel lees je meer over de stappen die doorlopen moeten worden. 

Voorbereidingen op de verkoop van een bedrijf 

Vaak begint de verkoop van een bedrijf bij het kiezen van het juiste moment. Dat moment is afhankelijk van je persoonlijke overwegingen, de conjunctuur in de markt, strategische belangen, enzovoorts. Lijkt het juiste moment daar? In dat geval kun je de organisatie laten waarderen en starten met het opstellen van het profiel van de ideale koper. Voor wie biedt de organisatie strategische meerwaarde? Zie het uitwerken van zo’n profiel als een soort verkoopbrochure voor de toekomstige koper, waarbij je ingaat op de samenstelling van het personeelsbestand, de ervaring die medewerkers hebben, enzovoorts. 

Benaderen van kopers en voeren van de eerste gesprekken 

Zodra je het profiel van de ideale koper uitgewerkt hebt, kun je op zoek gaan naar mogelijke targets. Het benaderen van de gevonden potentiële kopers vergt een doordachte, strategische aanpak. Een overnamespecialist helpt ondernemers hierbij. Speel bijvoorbeeld slim in op mogelijke koopmotieven van je targets. Dat motief kan per partij verschillen. 

Wanneer potentiële kopers interesse tonen in een verkennend gesprek, breekt de volgende fase aan: het opbouwen van vertrouwen en het optimaal presenteren van de organisatie. Vertoont de potentiële koper serieuze interesse? Dan volgt doorgaans een intentieverklaring, ook wel een Letter of Intent (LOI) genoemd. In deze fase geven beide partijen aan de intentie te hebben om tot een deal te komen. Het is echter belangrijk te realiseren dat er op dat moment nog geen definitieve overeenkomst is. De koper zal eerst een grondige financiële controle willen uitvoeren, ook wel due diligence genoemd. Pas nadat deze controle naar tevredenheid is afgerond, kan de deal daadwerkelijk worden gesloten.

Logo De Nuk
Auteur

Gesponsord

Laat uw reactie achter

Reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *