Onze columnisten

Zingen svp: Winkelhart van (stem omhoog) Nee-der-land

Sommige radiospotjes zijn belachelijk. Zo heeft volgens Mitsubishi wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat de boodschappen duurder zijn geworden. Waar de wetenschap al niet goed voor is.

Zwolle maakt (of maakte, want ik hoor het al een tijdje niet meer) reclame met een grote boekhandel en met museum De Fundatie. En zegt bovendien dat Zwollenaren het leven vieren. Allemaal? Iedereen? Aan één stuk door? Lijkt me sterk. Er wonen ongetwijfeld ook mensen voor wie het leven niet zo’n lolletje is. Anders stond er ook niet zo’n gigantisch ziekenhuis. En ik hoor het mijn vader nog zeggen: ‘Het leven is moeilijk, maar mèt geld makkelijker te dragen dan zonder.’

Gelderland – dat weten we zo langzamerhand allemaal – levert ons mooie streken. Maar wat levert Utrecht ons?

Het oudste Utrechtse reclamespotje dat ik me herinner is het a capella gezongen ‘Hoog Catharijne Winkelhart van Nee-der-land’. Daarna wilden we ons afficheren met ‘Stad van Wetenschap en Cultuur’. Weinig onderscheidend. Amsterdam, Leiden, Maastricht en nog een paar steden konden het met evenveel recht zeggen.

Wat dan? Stad van Dom en werven? Dat verwijst alleen maar naar het verleden.

In de tijd dat De Uithof werd omgedoopt in Utrecht Science Park maakten we ook kennis met Healthy Urban Living (HUL), ofwel Gezond Stedelijk Wonen. De stad maakte er zelfs een speerpunt van in het communicatiebeleid. De HUL begon in het Beurskwartier (achter de Croeselaan) en verspreidde zich verder in vrijwel elk bouwplan daarna.

Als je die plannen bekijkt dan zie je dat het bijna altijd om heel veel woningen per hectare gaat, zoveel zelfs dat er geenparkeerruimte overblijft. Dat wordt dan als succesverhaal verkocht. ‘Eindelijk een autovrije wijk.’

Het stadhuis draagt ook uit dat Utrecht niet alleen een gezonde, maar ook een groene stad is. Je moet maar durven.

Deze maand begint –- met 150.000 euro subsidie van de gemeente – de campagne ‘Utrecht Heart of Health’. Daarmee willen we ons, zo is de bedoeling, op de kaart zetten als ‘de regio die de grootste bijdrage levert aan een gezonde wereld’.

Initiatiefnemer van Heart of Health is de Economic Board Utrecht. De directeur van die organisatie zegt in het AD/UN dat bedrijven zich vooral in Utrecht vestigen vanwege de centrale ligging. ‘De plekken zijn schaars. Daarom denken we goed na over wie wij verleiden om naar Utrecht te komen. Wij zetten in op drie waarden: de gezonde mens, de gezonde leefomgeving en de gezonde samenleving.’

Is het idee om na afloop van de campagne ons opnieuw te profileren als Winkelhart van Nederland? Dat snapt tenminste iedereen.

Auteur Dick Franssen
Auteur

Dick Franssen

Laat uw reactie achter

Reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *