partnerbijdrage

Waarom een chatbot voor je webshop handig is

Wanneer je een webshop runt, dan weet je ongetwijfeld dat een aspect zeer belangrijk is: tevreden klanten en goede recensies. De concurrentie is immers hoog in verschillende branches en met positieve recensies kun je autoriteit en betrouwbaarheid creëren. En daarvoor dien je onder meer de fundamenten in orde te hebben. 

Dat wil zeggen: uitgebreide productomschrijvingen, eerlijke foto’s en een goed retourbeleid. En wat je zeker niet mag vergeten: een uitstekende klantenservice. En daarbij kan een chatbot je zeker ondersteunen. En ook op andere manieren. In dit artikel gaan we dieper in op de voordelen van een webshop.

Ze zijn altijd online 

Wanneer een bezoeker van je webshop een probleem of vraag heeft, dan wil hij of zij zo snel mogelijk een antwoord krijgen. Het voordeel van een chatbot is dat deze altijd direct een antwoord geeft. De bot is namelijk 24/7 beschikbaar en dat is ook ideaal wanneer je klanten uit het buitenland hebt in andere tijdzones. 

Daarom is het bij een webwinkel maken verstandig om een goede bot te gebruiken. Bij https://www.ccvshop.nl kunnen ze je daar ongetwijfeld mee helpen. Al met al leidt de beschikbaarheid tot betere recensies. Aangezien je in veel recensies duidelijk leest dat men het belangrijk vindt om goed en snel geholpen te worden. 

Minder kosten

Een ander voordeel van webshops is dat je er veel kosten mee kunt besparen. En daarbij geldt doorgaans het volgende principe: hoe groter je webshop, hoe meer je ermee kunt besparen. Dankzij chatbots kun je de klantenservice namelijk optimaliseren. En dan wil je vast weten hoe dat in de praktijk eruit ziet.

Welnu, stel je voor dat veel medewerkers bij je webshop nu ‘simpele’ vragen afhandelen. Die chatbots in principe ook kunnen beantwoorden. Dan kun je de medewerkers inzetten voor meer specialistische vragen of op een andere manier. Waardoor je effectiever kunt werken en de kosten dekt. 

Aandachtspunten

Welnu, voordat je met een chatbot aan de slag gaat is het wel belangrijk om enkele zaken in ogenschouw te nemen. Allereerst is het belangrijk om te beseffen dat je voor complexe zaken altijd nog ‘echte’ mensen nodig hebt. 

Chatbots dienen met name voor ‘de eerste lijn’. Dat wil zeggen: ze helpen mensen met de belangrijkste vragen: zoals, wat zijn de openingstijden? En voor meer complexe vragen verbinden ze klanten door naar echte medewerkers. De technologie is nog niet zo ver dat je met alleen een chatbot de gehele klantenservice kunt runnen. Een ander belangrijk aspect: zorg ervoor dat je chatbot is gepersonaliseerd. Vroeger waren chatbots vrij standaard, maar tegenwoordig kun je ze een naam en een echte persoonlijkheid geven. Doe dit ook, want dit komt vriendelijker over. 

Logo De Nuk
Auteur

Gesponsord

Laat uw reactie achter

Reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *