Plots zat heel Utrecht in hetzelfde schuitje: het COVID-19 virus heeft gevolgen voor ons allemaal, of je nu werkt of studeert. Hoe pakt Utrecht dat aan? De Nuk deed, vanuit huis, even een belrondje.
Petra Orthel, hoofd marketing bij de Bibliotheek Utrecht
Voor Petra Orthel, hoofd marketing en communicatie bij de Bibliotheek Utrecht, had het Corona-virus op geen slechtere tijd kunnen opduiken. De feestelijke opening van de nieuwe bibliotheek op de Neude, die gepland stond voor de 13e, werd op het laatste moment afgeblazen. “We hadden alles al klaarstaan”, vertelt ze. Maar de bieb staat nu niet te verstoffen, vertelt ze. “We hebben de tijd gebruikt om alle laatste puntjes op de ‘i’ te zetten. Nu is alles klaar, alleen missen de mensen nog”, zegt ze teleurgesteld. Toch zit ze niet stil. “We moeten alle activiteiten die we voor deze weken gepland hadden staan annuleren en denken voorzichtig na over een nieuwe feestelijke opening later dit jaar. Maar we zijn vooral bezig met het verzamelen van online aanbod, dat thuis toegankelijk is.”
Daarbij moet je denken aan e-boeken, luisterboeken, voorleesfilmpjes en karaokelezen, en het programma Junior Einstein waar je extra hulp krijgt bij vakken voor de bassischool. Volwassenen kunnen nu via Delpher alle kranten en tijdschriften van 1618 tot 1995 doorspitten. Ook ondersteunt de bibliotheek scholen die nu thuisonderwijs moeten aanbieden. “Gratis voor iedereen tot de achttien jaar, en we zijn bereikbaar voor vragen”, aldus Orthel.
Zelf baalt Petra wel dat ze thuis moet zitten. “Ik zit toch liever op kantoor in de bieb. We zaten drie hoog achter, en keken uit over de stad. Daar hebben we maar twee weken van kunnen genieten.”
De online collectie is hier te vinden.
Pim van Dinther, programmeur bij TivoliVredenburg
“Sommigen van ons, zoals de licht- en geluidstechnici, zitten nu werkeloos thuis. Maar anderen zijn overladen met werk”, vertelt Pim van Dinther. Als programmeur staat hij voor de taak om alle geplande concerten te annuleren en opnieuw in te plannen. “Concerten in mei worden nu al afgezegd, omdat internationale artiesten hun tours in het water zien vallen. En tegelijkertijd begint het najaar al helemaal vol te lopen. Het wordt dan belachelijk druk voor muziekliefhebbers” Dat betekent dat hij sommige artiesten teleur moet stellen. “Dus ik probeer ze al een beetje af te remmen: ‘reken maar op december’.”
Voor Pim is het even wennen om alleen maar thuis te zitten. Hij begint zijn dag met sporten en kookt veel. “Het leuke van het werk valt weg. De avonden, de muziek, de energie, het publiek. Het is er nu leeg, stil en donker. Dat is heel raar.” Zijn sociale aanspraak, die zijn vak zo tekende, valt weg. “Gelukkig bel ik nog heel veel met collega’s en boekingskantoren. Zo kan je een beetje in contact blijven.” Voor artiesten is het veel erger, weet hij. “Die lopen nu een belangrijk deel van hun inkomsten mis, en vinden daar niet zo snel iets nieuws voor.”
Gelukkig heeft Pim nu de gelegenheid om héél veel muziek te luisteren. “Ik liep een beetje achter”. Zijn tip voor een goede thuiswerkplaat? “De nieuwste van Caribou, Suddenly, dat is een goede!”
Tommie van Uden, directeur Punt Makelaars
Voor Tommie van Uden, directeur bij Punt Makelaars, betekent het Corona-virus juist méér buiten zijn. Als makelaar vermijdt hij nou het kantoor, waardoor hij vaker tussen de afspraken door vanuit de auto of vanuit huis werkt. De huizenmarkt heeft volgens hem niet of nauwelijks te lijden onder de crisis. “Ik heb nog steeds per woning zo’n dertig tot zestig afspraken, en ik moet nog steeds flink overbieden om een huis te krijgen”, vertelt hij. “Al is het wel even afwachten, maar nu belt slechts zo’n tien tot vijftien procent af. En de woningnood gaat nog steeds door.”
Daardoor wordt zijn werk ook niet rustiger. “Ik heb vandaag nog 12 afspraken gehad. Maar we werken in ploegendienst, waardoor er minder mensen op kantoor zijn. En we raken niemand meer aan, cancellen niet-noodzakelijke afspraken. En ik heb altijd zo’n desinfectieding mee.”
Bíjna business as usual dus. Wel heeft zijn makelaarskantoor de manier van bezichtigen omgegooid. “We trekken langer de tijd uit voor bezichtigingen, zodat mensen niet te dicht op elkaar zitten. We voorkomen dat er te veel mensen bij elkaar zijn. We moeten er anders mee omgaan, maar mensen vinden dat niet onplezierig.”
Bart Rutten, artistiek directeur van het Centraal Museum
Maandag leidde Bart Rutten nog journalisten rond in de hallen van het Centraal Museum, maar sindsdien is er een deken van stilte over het complex aan Agnietenstraat gevallen. Alleen onderhoudsexperts kijken nog naar de kunstwerken, en waar vorige week nog drommen dagjesmensen liepen, doen nu alleen beveiligers hun rondes.
Een rare ervaring, vindt Rutten het. “Mijn taak is voor een groot deel ook het naar binnen en buiten vertegenwoordigen van het museum”, vertelt hij. “Maar ik kan nu niemand ontvangen of op bezoek bij collega’s.” Nu zit hij thuis te werken, aan de tafel met zijn kinderen en zijn vrouw, die ook tot thuiswerken is veroordeeld. “Het enige wat ik nog doe is online vergaderen, thuiswerken en af en toe nog een bezoek aan een atelier voor het toekomstige programma.” Hij ervaart het nu nog niet alleen als negatief: hij heeft nu meer tijd voor zijn familie en voor het lezen van boeken.
Maar voor het museum is de corona-crisis een grote domper, vertelt hij. “De gevolgen zijn enorm. Een groot deel van onze inkomsten bestaat uit kaartverkoop, de verkoop van de winkel, evenementen, rondleidingen en koffie. Dat is nu weggevallen.” Bovendien had het museum net twee weken geleden de tentoonstelling ‘Tranen van Eros’ geopend. “Het is de financieel meest ambitieuze tentoonstelling voor dit jaar. Het was bedoeld voor een breed publiek en we wilden ermee bijdragen aan maatschappelijke debat, we hebben prachtige bruiklenen uit de hele wereld. Kunnen we dat nu wel langer laten staan?”
Bovendien zit het museum met de vele medewerkers en vrijwilligers die zich voor het Centraal inzetten. “We snappen dat het voor hen zwaar is en kijken of er mogelijkheden zijn voor een tegemoetkoming”, vertelt hij. “Ik zie dit ook als een periode waarin we de kans hebben om andere dingen te doen. We hebben nu de mogelijkheid om eens goed terug te kijken op de tentoonstellingen die we hebben gehad, en na te denken over welke kwaliteiten we verder willen uitbouwen als Centraal Museum.” “Ook kunnen we nu achterstanden bij adressenbestanden en beelddocumentatie wegwerken. Maar dat gaat natuurlijk niet eindeloos door.”
Het Centraal Museum staat niet alleen in deze problemen. “Ook andere musea bijvoorbeeld in Den Haag en Amsterdam hebben deze problemen. Samen overleggen we regelmatig hoe we het beste met deze situatie om kunnen gaan.” De gemeente is volgens Rutten heel betrokken. “Er is veel overleg.”
Als de situatie lang blijft duren, zoekt het museum naar andere manieren om de collectie toch toegankelijk te houden voor het publiek. “We laten online door middel van video al een en ander zien en bieden op onze website verhalen achter een aantal iconen aan. Bovendien staat de hele collectie online en hebben we een online tentoonstellingenarchief.” Maar voor nu zijn er nog geen concrete plannen voor uitstel van tentoonstellingen. “Dat doen we pas als we wat verder op de rit zitten.
Laat uw reactie achter
Reactie