Synthese

Synthese brengt bijzondere muziek op bijzondere locaties

Slagwerk Den Haag voert tijdens de eerste editie een stuk van componist Iannis Xenakis uit. Beeld: Gerrit Schreurs

Met Synthese willen Matthijs Mantel en Ruben Baudoin klassieke muziek, popmuziek en elektronische muziek dichter bij elkaar brengen. Ze willen dit doen door de genres op dezelfde avond te programmeren op bijzondere plekken in Utrecht.

“Er zijn veel producers die hun inspiratie halen uit klassieke muziek, maar die link is niet altijd even zichtbaar”, aldus Matthijs. “En er is ook heel veel mooie muziek uit de twintigste en eenentwintigste eeuw die niet vaak wordt geprogrammeerd. En als dat wel gebeurt, is dat vaak in heel formele en ontoegankelijke setting.”

Op de eerste editie in het Filmcafé staat de Griekse componist Iannis Xenakis centraal. “Hij is een van de pioniers van de elektronische muziek. En hij beïnvloedt veel artiesten van nu. We willen hem in het daglicht zetten omdat hij zelf niet heel bekend is, maar de artiesten die hij heeft beïnvloed wel.” De avond begint met een slagwerkstuk van Xenakis met de naam Pléïades. Gespeeld door Slagwerk Den Haag. “Dat wordt gespeeld door zes slagwerkers die om het publiek heen staan. Het is de ultieme vorm van surround sound.” Daarna begint de Berlijns-Amerikaanse dj M.E.S.H.. “Hij balanceert tussen luistermuziek en dansmuziek en komt met veel nieuwe geluiden. Hij inspireert op zijn manier ook veel artiesten.”

De avond wordt afgesloten door een drietal dj’s. Waaronder de Rotterdamse Oceanic. “Hij haalt zijn inspiratie onder andere bij M.E.S.H. op die manier heeft de avond een rode draad.” Daarnaast draaien ook Jasmín en het tweetal Vierdeux. “Zij hebben onder andere bij EKKO en TivoliVredenburg gedraaid. Het is een veelbelovend duo.”

Oceanic. Beeld: Ruben Uvez

Het duo gaat niet alleen voor de ideale muzikale combinatie. De plek waar de concerten worden gegeven is ook belangrijk. “De eerste editie is in het Filmcafé, naast station Zuilen. Een heel mooie, rauwe locatie. Die past goed qua sfeer heel goed bij de muziek”, vertelt Matthijs.

Omdat het duo niet heel ervaren is met het organiseren van concerten, klopten ze aan bij EKKO. “Wij vroegen of ze ons misschien konden helpen en of het binnen de programmering van EKKO zou passen. Zij wezen ons door naar de programmeur van Gaudeamus. Hij weet veel van gecomponeerde muziek. EKKO doet de technische kant, zoals het licht en het geluid.” Vanwege de samenwerking met Gaudeamus is de eerste editie van Synthese tijdens de Gaudeamus Muziekweek. Ook daarbuiten blijven ze met de stichting samenwerken.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *