partnerbijdrage

Roosters, rust en rompslomp: werken in Utrecht vraagt om overzicht

Wonen in Utrecht is druk. Werken in Utrecht is dat net zo. Veel mensen rennen van shift naar shift, van bijbaan naar college, van vaste baan naar freelanceklus. En ergens daartussen probeer je ook nog een sociaal leven te hebben. Flexibel werken klinkt aantrekkelijk, maar het zorgt ook voor iets waar steeds meer Utrechters last van hebben: rooster-chaos.

Dat klinkt overdreven, maar voor wie niet op een vaste werkplek zit van negen tot vijf – en dat zijn er in Utrecht nogal wat – is het de dagelijkse realiteit. Je weet op maandagochtend nog niet wat je op woensdag doet. Je hoort via een groepsapp of een e-mail van je manager dat je ineens moet invallen.

Flexibiliteit als norm

Utrecht is een stad van beweging. Met haar jonge bevolking, veel horeca, zorginstellingen, culturele sector en studentenjobs is het een plek waar flexibiliteit de standaard is geworden. Maar flexibiliteit zonder structuur is vermoeiend. En voor veel Utrechters zorgt dat voor stress.

Neem de horeca. Een populaire bijbaan, maar ook eentje met onregelmatige roosters. Of de thuiszorg. Of de mensen die ’s avonds werken bij een supermarkt of bezorgdienst. Daar waar geen vaste werkdagen bestaan, ontstaat een behoefte aan overzicht. Want hoe weet je anders of je genoeg uren hebt gedraaid? Of wanneer je vrij bent? En wat als je meerdere banen hebt?

Het mag wel iets minder rommelig

Wat opvalt is dat de tools die we gebruiken om te werken – en die soms onze hele dag bepalen – lang niet altijd professioneel zijn ingericht. Roosters hangen nog steeds in keukens van cafés, op prikborden van zorginstellingen of verstopt in WhatsApp-chats. Als je pech hebt, ben je net een dag vrij wanneer het rooster wordt opgehangen. En als je geluk hebt, word je pas drie keer gewisseld.

Dat moet beter kunnen. En dat kán ook beter. Steeds meer Utrechtse werkgevers kiezen daarom voor een digitaal systeem, waarin je als werknemer gewoon via je telefoon kunt zien wanneer je moet werken, of je dienst gewisseld is en of je al je uren hebt gedraaid.

Een voorbeeld daarvan is de urenregistratie van Werktijden.nl. Niet heel sexy, wel handig. Via zo’n platform kunnen werkgevers diensten plannen, maar ook – en dat is fijn – pauzes automatisch registreren. Want hoe vaak gebeurt het niet dat pauzes vergeten worden? Of dat je ze wel neemt, maar niet terugziet op je loonstrook?

Zulke systemen zorgen ervoor dat pauzes geen ‘vergeten tijd’ meer zijn, maar onderdeel van je werkdag. En juist in sectoren waar pauzes nog vaak tussen de bedrijven door plaatsvinden, is dat belangrijk. Niet alleen voor je portemonnee, maar ook voor je gezondheid.

Werken met een leven eromheen

Een goed rooster is geen luxe. Het is noodzaak. Zeker in een stad als Utrecht, waar veel mensen meerdere ballen tegelijk in de lucht houden. Als je niet weet wanneer je werkt, kun je ook niet plannen wanneer je rust. En laat dat nou net zijn waar veel jonge Utrechters op vastlopen.

Werken in Utrecht vraagt dus niet alleen om flexibiliteit, maar ook om structuur. Niet opgelegd van bovenaf, maar helder en eerlijk. Een werkweek die je zelf kunt overzien, waarin je weet waar je aan toe bent. Of je nu in de zorg werkt, de horeca, de retail of als zzp’er in de cultuursector. Want als er iets is wat Utrecht niet nodig heeft, is het nog meer ruis.

Logo De Nuk
Auteur

Gesponsord

Laat uw reactie achter

Reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *