partnerbijdrage

Maak een succes van de opening van je bedrijf met deze tips

De opening van je bedrijf is hét moment bij uitstek om jezelf te presenteren. Zeker als je nieuw bent in een dorp of stad is het belangrijk om te laten zien dat je er bent en wat je de bewoners te bieden hebt. Plan de opening ruim van tevoren zodat je genoeg tijd hebt om alles te regelen. Maak een to do lijst zodat je niets vergeet. Communiceer de openingsdatum zo vroeg mogelijk bij mensen die je er per se bij wilt hebben, zoals degene die de officiële openingshandeling verricht. Licht ook de pers in, misschien stuurt de plaatselijke krant een verslaggever of een fotograaf. Zo niet, dan kun je altijd de dag na de opening een persbericht maken met foto zodat dit kan worden geplaatst. Maak de tekst niet te commercieel, want dan wordt het gezien als een advertorial.

Leuke activiteiten

Een leuke activiteit kan ervoor zorgen dat er meer mensen op de opening afkomen. Een springkussen voor de kinderen doet het altijd goed. Maar ook een racesimulator huren is een optie. Zeker sinds de successen van Max Verstappen met Red Bull is de Formule 1 enorm populair in ons land. Kleine jongens en meisjes dromen ervan om later ook te gaan racen en dan net zo goed te worden als Max. op een simulator kun je je eigen race rijden op één van de bekende circuits zoals Spa-Francorchamps, Yaz Marina en Silverstone en natuurlijk ons eigen Zandvoort dat een aantal jaren deel heeft uitgemaakt van de Formule 1 kalender maar daar vanaf 2026 helaas niet meer op terugkeert.

De catering

Je kunt de catering eenvoudig houden door bijvoorbeeld een kopje koffie aan te bieden. Gaat het om een winkel dan ga je na de feestelijke opening natuurlijk gelijk open. Dan is het makkelijker om bijvoorbeeld alle betalende klanten iets lekkers aan te bieden dat ze mee naar huis kunnen nemen zoals een klein doosje met bonbons of een pak stroopwafels. Je kunt zo’n giveaway eventueel ook personaliseren met de naam van je bedrijf zodat die hopelijk nog even langer blijft hangen.

De aandacht vasthouden

Na de opening is het zaak om de aandacht van je potentiële klanten vast te houden. Adverteren in een plaatselijke krant kan daarbij helpen of het huis aan huis laten verspreiden van een folder. Bedenk wel dat steeds meer mensen een NEE/JA of NEE/NEE sticker op de brievenbus hebben en je dan dus missen. Online adverteren kan ook heel goed werken, bijvoorbeeld in een groep op sociale media die is gericht op het dorp, de stad of de wijk. Let erop dat je dit niet te vaak doet, zodat de groepsbeheerder het niet als spam zal gaan aanmerken en je berichten verwijdert. Betaald adverteren via internet kan ook, maar let dan wel goed op dat je de kosten daarvoor in de gaten houdt zodat je niet ineens met een torenhoge rekening wordt geconfronteerd.

Logo De Nuk
Auteur

Gesponsord

Laat uw reactie achter

Reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *