Duurzame mode

Impact Café over de plastic klerenzooi die kleding achterlaat

Wat heeft je kleding met de plastic soep in de oceaan te maken? Ja, natuurlijk worden nieuwe kleren in plastic verpakt, en vervolgens in plastic tasjes aan de consument meegegeven. Maar dat is niet alles. In veel kleding zijn plastics verwerkt. Die plastics komen via de wasmachine weer in het water.

Op 20 februari wordt de eerste editie van het Impact Café georganiseerd. Het Impact Café is gestart ter ondersteuning van het verblijf van de Skyscraper, de Plastic Walvis in de Catharijnesingel tegenover TivoliVredenburg. Deze eerste editie gaat over de grote invloed van kleding op het klimaat en onze leefomgeving. Ondernemers, onderzoekers en andere experts geven allemaal hun eigen kijk op de kledingindustrie en de toekomst daarvan.

 

Eén shirtje kost 2700 liter water

De organisatie van het Impact Café schrijft: “Kleren maken de mens. En goedkope, modieuze kleding is tegenwoordig overal te verkrijgen. In grote ketens gaan hippe jurkjes voor spotprijzen over de toonbank. Maar kleding is meer dan een manier om je warm te houden en je persoonlijke stijl te laten zien. Wat je draagt heeft ook impact op de wereld om je heen. Een polyester pantalon wordt gefabriceerd met materialen die via je wasmachine in ons drinkwater terechtkomen. Voor de productie van een simpel shirtje is tot wel 2700 liter water nodig. En het lijkt eerder regel dan uitzondering te zijn dat kleding wordt geproduceerd aan de andere kant van de wereld. Maar wat moet je met die kennis als je budget beperkt is? Houd je je geweten schoon door vintage te shoppen, zijn duurzame merken de toekomst of is het beter om maar helemaal niets meer te kopen?”

 

De avond is bedoeld voor mensen die willen weten hoe het nu precies zit met de klimaatimpact van kleding. Na korte introducties door de sprekers zelf gaan zij met elkaar in debat aan de hand van een aantal stellingen. De sprekers zijn:

  • Jos Cozijnsen
    Werkzaam bij de Climate Neutral Group, mede-eigenaar van de duurzame webshop Goodfibrations en lid van de Nederlandse tak van internationale organisatie Fashion Revolution.
  • Marieke Vinck
    Één van de twee oprichtsters van adviesbureau (winkel/collectief) Charlie + Mary en verantwoordelijk voor alle communicatie-activiteiten van Charlie + Mary. Daarnaast adviseert ze bedrijven in de kledingindustrie bij hun communicatie naar de kritische modeconsument.
  • Yvana Wagter
    Filiaalmanager in Amsterdam bij de fairtrade kledingzaak Nukuhiva (opgericht door Floortje Dessing) en afgestudeerd in Milieuwetenschappen, meer specifiek in Sustainable Supply Chains in Fast Fashion.
  • Yolanda Wessels
    Strategisch adviseur bij Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden. Het waterschap zuivert huishoudelijk afvalwater en werkt samen met partners aan schoon water in sloten en plassen.
  • De discussie vindt plaats onder leiding van Marleen van Rijswick, hoogleraar Europees en nationaal waterrecht en programmaleider van het Utrecht Centre for Water, Oceans and Sustainability Law, die de plastic Walvis naar Utrecht heeft gehaald.
  • Entree is gratis. Aanmelden is verstandig, en dat kan hier.

 

Wat is het Impact Café?

Het Impact Café is een plek om antwoorden te formuleren op de grote vragen van deze tijd. Klimaatverandering. De plastic soep. De goedkope luchtvaart. Welke verantwoordelijkheid ligt er bij het individu, en waar moeten bedrijven of politici actie ondernemen? Het duurzaamheidsvraagstuk is complex en grootschalig. Als consument zie je soms door de bomen het bos niet meer.

In de schaduw van het kunstwerk Skyscraper, de plastic walvis die van januari tot juni 2019 in de Singel voor Tivoli Vredenburg ligt, wordt besproken hoe bewustzijn kan worden omgezet in concrete oplossingen en acties. Tijdens vijf edities worden studenten en recent afgestudeerde alumni van de Universiteit Utrecht uitgenodigd om met experts in gesprek te gaan, en samen tot nieuwe inzichten te komen. Praat mee over kleding, voedsel, plastic, gedrag en nog veel meer!

Het Impact Café wordt georganiseerd door de faculteit Recht Economie Bestuur en Organisatie van de Universiteit Utrecht.

Auteur Redactie
Auteur

Redactie

Laat uw reactie achter

Reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *