Onze belevingswereld heeft zich in de afgelopen jaren steeds meer verplaatst van de fysieke realiteit naar het digitale vlak. Vriendschappen zijn niet minder echt geworden, maar kennen door deze ontwikkeling juist geen grenzen of afstand meer: het kan allemaal online. Datzelfde geldt voor het bemachtigen van producten of diensten.
Hoewel bepaalde diensten zich toch echt in de fysieke wereld moeten afspelen, is het eerste contact tussen aanbieder en afnemer vaak online. Daarom is het belangrijk om in te zetten op een goede digitale marketing strategie, zodat je op een slimme manier je klanten kan bereiken. Een digital marketing agency in Utrecht kan je hierbij helpen, ongeacht de locatie van je eigen bedrijf. Dan zie ik je al bedenken: maar hoe dan? Wij zoeken het hier uit!
Optimaliseer je website voor SEO
Als je diensten en producten wil verkopen via een website, dan moet je wel vindbaar zijn in de zee van andere aanbieders. Dit kan je doen door in te zetten op SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Dit betekent dat je bepaalde tactieken gebruikt om hoog te eindigen in de zoekresultaten van zoekmachines.
Een SEO bureau kan dit voor je doen, maar dit kan je ook zelf! Begin met een zoekwoordenonderzoek, om zo te bepalen op welke termen mensen zoeken. Beantwoord op je website bijvoorbeeld veelgestelde vragen en biedt extra waardevolle informatie over onderwerpen gerelateerd aan je product of dienst.
Maak gebruik van lokale SEO
Wil je niet alleen bezoekers binnenhalen op je website, maar heb je ook nog een fysieke winkel waar je graag mensen binnen ziet lopen? Dan is het alsnog van belang dat je inzet op de digitale beleving. Zorg ervoor dat je Google Business Profile up-to-date is met betrekking tot de locatie, openingstijden, en een plaatselijk telefoonnummer.
Mensen staan niet graag voor een dichte deur en zullen dan toch snel online zoeken of een winkel open is. Als je die informatie niet hebt, dan zoekt een aantal potentiële klanten toch een concurrent die wél actuele informatie online beschikbaar heeft staan. Een gemiste kans.
Sociale media marketing
Een andere vorm om je merk, product of dienst in de kijker te zetten is via sociale media marketing. Waar het hebben van een goede website de basis is, gaat sociale media marketing een stukje verder. Hierbij maak je advertenties, die je deelt op sociale media zoals Facebook, Instagram en TikTok.
Deze platformen hebben allemaal verschillende gebruikers, waardoor je toch weer een groter deel van je doelgroep weet te bereiken. Sociale media marketing is vooral bedoeld om nieuwe mensen te bereiken, die misschien nog niet eens wísten dat jouw product hun leven verbetert. Allemaal potentiële nieuwe klanten dus.
Gebruik e-mailmarketing
Een ondergesneeuwd pareltje binnen digitale marketing is e-mailmarketing. Deze vorm van marketing wordt vaak vergeten, maar is een ideale aanvulling op je strategie. Denk aan het versturen van een kortingscode rond de verjaardag van je klant, aankondigingen voor nieuwe producten, of leuke nieuwtjes: e-mailmarketing is dé manier om vanuit je bedrijf het contact met de klant te onderhouden.
Verleid je bestaande klanten tot extra aankopen of herinner ze simpelweg aan je bestaan. Als jij je klanten warm houdt, houden zij jou ook warm.
Analyseer en optimaliseer
Als laatste, maar ook als belangrijkste is: analyseer en optimaliseer je strategie en de resultaten die daaruit komen. Je kan actie ondernemen op basis van gevoelens en aannames, maar je kan dit ook allemaal meetbaar maken.
Zo kan je aanpassingen doen gebaseerd op feiten en data. Merk je dat bezoekers altijd op dezelfde webpagina afhaken? Pas de pagina aan! Werkt de ene sociale media campagne veel beter dan de andere? Vind de oorzaak en pas toe wat je hieruit leert.
Want waar het uiteindelijk op neerkomt is: digitale marketing is een constant evoluerend vakgebied, want de online wereld verandert continu. Er is niet een kant-en-klare strategie die je kan uitvoeren om meer bezoekers en meer conversies te behalen. Wat voor de één werkt, levert absoluut niks op voor een ander. En dat is het spel waar we allemaal aan meespelen.
Laat uw reactie achter
Reactie