Bedrijven gebruiken allerlei strategieën om nieuwe klanten aan te trekken. Van het optimaliseren van productieprocessen en het verfijnen van werkprocedures om zo het beste product aan te kunnen bieden tot het opzetten van moderne advertentiecampagnes om iedere consument aan te spreken. Echter, wanneer ze nieuwe klanten binnenhalen, doen deze een enkele aankoop en verdwijnen ze vervolgens om nooit weer gezien te worden.
Klantbehoud is daarom essentieel voor iedere onderneming die wenst te groeien. Niet alleen komen loyale klanten regelmatig terug voor aankopen, ook biedt het de onderneming de mogelijkheid tot upselling. Klanten die al bekend zijn met een merk of bedrijf besteden simpelweg meer dan klanten die er nog nooit van gehoord hebben. In deze blog lees je over enkele manieren hoe jij klanten kunt behouden, zodat je jouw bedrijfsresultaat dit jaar nog kunt verbeteren.
Geef een extraatje mee
Met de huidige, als maar toenemende concurrentie draait het er voornamelijk om hoe je je kunt onderscheiden van de concurrenten en wat is er nu beter dan het meegeven van een extraatje na een aankoop? Door passende relatiegeschenken mee te geven aan klanten uit je je waardering tegenover hen en zullen ze jou als ondernemer ook waarderen. Door bijvoorbeeld toilettassen met logo uit te delen wanneer iemand een badkamermeubel bij je koopt, zorg je ervoor dat je net een streepje voor hebt op de concurrentie.
Een passend relatiegeschenk kan voor een consument net dat ene verschil maken. Het scheelt daarnaast dat relatiegeschenken helemaal niet veel hoeven te kosten. Bij RelatiegeschenkenXL heb je binnen no-time het perfecte relatiegeschenk voor jouw doelgroep, zodat deze vaker terug zal komen voor aankopen.
Zorg voor goede service
Naast het geven van een relatiegeschenk kun je je ook onderscheiden van je concurrenten en je klanten behouden door ze een goede service aan te bieden. We weten allemaal hoe irritant het is als een klantenservice nalatig is en we lang moeten wachten totdat onze vraag beantwoord wordt of ons probleem opgelost wordt. Vandaar dat niet alleen een goede, maar ook proactieve klantenservice belangrijk is.
Door als bedrijf de eerste stap te nemen en interactie op te zoeken met de klant voelt deze klant zich gewaardeerd, waardoor deze eerder terug zal komen voor meer zaken. Ook een goede klachtafhandeling die de wensen van de klant respecteert, kan ervoor zorgen dat deze klant alsnog terugkomt voor herhaalaankopen.
Gedraag je niet als een verkoper
Nu we het hebben over klantcontact is het ook belangrijk om te noemen dat je personeel of jij als ondernemer zich niet moeten gedragen als verkoper, maar eerder als een adviseur. Natuurlijk is het belangrijk om te communiceren dat je dé oplossing verkoopt voor hun problemen, maar door dat overdreven en op een pushende manier te doen kan averechts werken. Geef ze daarnaast wat adviezen, verwijs ze naar blogs en laat zien dat je kennis hebt over het vak, zodra ze je vertrouwen zullen ze eerder terugkomen voor meer zaken.
Laat uw reactie achter
Reactie