WWDC

Game-ontwikkelaar Adriaan de Jongh werkt na Hidden Folks alweer aan een nieuwe winnaar

foto: Jimmy On The Run

Volgende week organiseert Apple weer de WWDC, hun jaarlijkse ontwikkelaarsbijeenkomst waarvoor programmeurs, gamedesigners en app-makers uit alle windstreken naar San José afreizen. Maar je hoeft niet per se zo ver weg om oorspronkelijk creatief apptalent te treffen: wereldwijde bestsellers worden ook gewoon op Utrechtse bodem gefabriceerd.

Als opmaat naar hun World Wide Developer Conference 2019 presenteerde Apple Nederland de crème de la crème van de Nederlandse Silicon Valley. Naast de ministudio’s van Lucky Kat en Rusty Lake en de heel wat grotere GameHouse-studio (met vestigingen in o.a. Barcelona, Alicante maar ook in de Utrechtse binnenstad) kon Adriaan de Jongh daar uiteraard niet ontbreken. De oud HKU-er werd geroemd voor zijn even eigenzinnige als originele sociale indie-games Fingle (denk Twister, maar dan met je vingers op een iPad) en de samen met het Nationaal Ballet ontwikkelde Bounden. Zijn zwartwitte zoekplaatjesspel Hidden Folks was artistiek én commercieel een schot in de roos. “Dat spel heeft het zo krankzinnig goed gedaan, dat ik er de komende tien jaar van kan leven. Het kwam op veel verschillende platformen uit -op Android, op pc, voor de Nintendo Switch- maar verdiende met afstand het meest verdiend op iOS, met rond de half miljoen spelers.” Klik hier voor de trailer.

Hidden Folks kreeg een Gouden Kalf-nominatie en werd door Apple gekroond tot ‘iPad-game van het jaar’.
Is er leven na zo’n kolossale hit? Adriaan de Jongh vertelt dat hij er twee jaar na dato nog steeds een fulltime job aan zou kunnen hebben. “Tegenwoordig houden games niet op als ze succes hebben. Sterker nog: voor de meesten begint het dan pas. Maar creatief gezien heb ik uit Hidden Folks gehaald wat er in zit. Daarom heb ik nu andere mensen aangenomen om mij daarmee te helpen, zodat ik een nieuw project kon starten en daar de juiste mensen bij kan betrekken.” Het spel waar De Jongh momenteel druk mee is, is nog lang niet rijp voor de Appstore, maar klinkt nu al als een potentiële winnaar van een originaliteitsprijs: een sociaal spel dat voortbouwt op het silent disco-fenomeen, waarbij je medeluisteraars letterlijk moet zien te herkennen aan zijn of haar dansstijl.

“De scene in Utrecht is nog steeds het gezelligst”

Inmiddels woont De Jongh in Amsterdam, maar zo’n drie dagen per week forenst hij naar Utrecht, naar het kantoor van het Boomhut-collectief waar hij met andere gelijkgestemde jonge honden serieus werk van spelletjes maakt. “Het is een coworking space, maar voelt soms meer een vriendengroep. Een leuke club mensen en indie studio’s zoals Sokpop met wie ik sinds het Hidden Folks-succes regelmatig samenwerk, en die elkaar over en weer helpen.” Dat Utrecht nog steeds tot de vaderlandse Silicon Valley gerekend mag worden, is volgens De Jongh de erfenis van de inmiddels gekrompen Dutch Game Garden, dat vijf jaar geleden verkaste van de Neude naar het Jaarbeursplein. De Jongh: “Het beeld van Utrecht als epicentrum van de onafhankelijke gameindustrie is blijven hangen. Veel van Nederland’s kleine tot middelgrote gamestudios -Ronimo Games, Abbey Games, Ragesquid, Vlambeer, Digital Dreams, etc- zitten nog steeds in Utrecht, en industrie-evenementen en -borrels vinden nog steeds meestal hier plaats. Misschien zijn studios nu wat meer versplinterd door heel Nederland, maar de scene in Utrecht is wel nog steeds het gezelligst!”

Logo De Nuk
Auteur

Anton Damen

Laat uw reactie achter

Reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *