partnerbijdrage

Deze bedrijven met hun roots in Utrecht zijn bekend geworden

Met meer dan 374.000 inwoners is Utrecht één van de grootste steden van Nederland. Dat geldt ook voor het ondernemen. Er zijn heel wat bedrijven in Utrecht gevestigd, variërend van bedrijven die nog in de kinderschoenen staan tot grote multinationals. Een aantal bedrijven heeft wortels in Utrecht, maar is nu ook landelijk of zelfs internationaal bekend. Denk bijvoorbeeld aan megabedrijven of grote webshops.

Welke bedrijven hebben hun oorsprong in Utrecht?

Heel wat bedrijven hebben hun oorsprong in Utrecht. Denk bijvoorbeeld aan de slager die geen echt vlees verkoopt, “De Vegetarische Slager.” Ook een aantal (inter)nationale successen zoals Bol.com en WE Fashion zijn ooit begonnen in Utrecht.

De Vegetarische Slager

Nu we steeds meer aandacht hebben voor mens, milieu en klimaat, zijn er steeds meer consumenten die geïnteresseerd zijn in het gebruik van vleesvervangers. Vleesvervangers zijn volledig vegetarisch en om deze reden is er geen dier voor opgeofferd. Consumenten voelen zich steeds vaker aangetrokken tot het nuttigen van dergelijke producten. Om deze reden vinden we onder meer de vleesvervangers van De Vegetarische Slager in de supermarkt. Het hoofdkantoor van deze producent is gevestigd in Utrecht. Om precies te zijn, vlak bij de Vecht.

De Vegetarische Slager doet het zeker niet slecht, want het bedrijf wist in 2017 al meer dan 12 miljoen euro omzet te behalen. Het bedrijf behoort tegenwoordig tot Unilever en de omzet zou verzesvoudigd zijn.

Bol.com

Al jaren is Bol.com een van de grootste webwinkels van Nederland en daarmee een internationaal succes. Maar het bedrijf is ooit begonnen in Utrecht en is hier nog steeds gevestigd. Als je voorbij het Kanaleneiland aan de overkant van het Amsterdam-Rijnkanaal kijkt, zie je een enorm bedrijventerrein in Papendorp. Dit bedrijventerrein behoort grotendeels toe aan Bol.com. De webwinkel is niet alleen in omvang groot. Het bedrijf haalde vorig jaar een netto-omzet van ruim 2,9 miljard euro en maakte meer dan 7 procent groei door. Daar past een groot hoofdkantoor bij. Deze ooit kleine speler uit Utrecht is inmiddels veruit de grootste e-commerce speler van Nederland. Bol.com heeft tegenwoordig eigen AH To Go-winkels en heeft ook een behoorlijk bedrijventerrein.

Online casino’s

Veel online casino’s die ons land rijk is, zijn begonnen in Nederland. Waar het ooit begon met een filiaal in Utrecht, zijn een aantal merken uitgegroeid tot internationale begrippen. Dat geldt ook voor de buitenlandse casinos, die steeds meer aan de weg timmeren. Er is al een tijd lang een trend waarbij steeds meer offline casinobezoekers een bezoek brengen aan het online casino. Deze is namelijk 24 uur per dag, zeven dagen per week geopend. Bij het online casino is het mogelijk om onder meer te spelen op online gokkasten, maar je kunt er vaak ook wedden op allerlei soorten sporten. Dat terwijl sommige merken hun oorsprong aan Utrecht te danken hebben.

Blendle

Blendle brak door als de digitale nieuwskiosk en is een uitvinding van de tech-enthousiaste Alexander Klöpping. Deze onderneming komt zeker niet vanuit zijn zolder, maar vindt een onderkomen in een luxe kantoor aan de Catharijnesingel. Het hoofdkantoor is gevestigd ter hoogte van de Mariaplaats. Inmiddels is het bedrijf al meer dan tien jaar oud en heeft het bedrijf meer dan 150.000 vaste lezers. Blendle is voorlopig nog een succes, al klinken er ook negatieve berichten over weglopende uitgeverijen en financiële problemen.

WE (Fashion)

Eén van de belangrijkste Europese modemerken is WE Fashion. Maar wist je dat dit bedrijf heel wat filialen in Europa heeft, terwijl het begon met ondernemen in Utrecht is? In de stad vind je zelfs maar liefst drie verschillende winkels en ook het hoofdkantoor is hier gevestigd. Je vindt het hoofdkantoor van We Fashion in Lage Weide, op het bedrijventerrein waar ook de landelijk goed bekende webwinkel fonQ gevestigd is.

Ook over WE Fashion zijn er – net als bij Blendle – wat negatievere verhalen als het gaat om de toekomst. De winst is met 80 procent gekelderd, maar we hoeven ons voorlopig geen zorgen te maken. In het afgelopen boekjaar heeft We International een netto-omzet van 280 miljoen euro weten te draaien, wat neerkomt op 20 miljoen euro meer omzet in vergelijking met het jaar ervoor. Het bedrijf heeft meer dan 3.000 medewerkers en 250 winkels in 7 verschillende Europese landen.

Logo De Nuk
Auteur

Gesponsord

Laat uw reactie achter

Reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *