partnerbijdrage

De kracht van relatiegeschenken voor je klantenkring

Iedereen is ze wel eens tegengekomen: relatiegeschenken – producten die bedrukt zijn met het logo van een bedrijf en die vervolgens aan klanten of zakenpartners worden meegegeven om de relatie met hen te versterken. Deze met logo bedrukte artikeltjes lijken op het oog een simpele manier om klanten een beetje tevreden te houden in de hoop dat ze terugkomen voor meer aankopen.

Hoewel dit enigszins de kern ervan dekt, zit er toch meer achter dan slechts een ‘omkoopmiddeltje’. Het uitdelen van relatiegeschenken kan je bedrijf namelijk veel goeds opleveren en vooral wanneer we kijken naar de klantenkring van een bedrijf. In dit artikel lees je wat de kracht van relatiegeschenken precies inhoudt en hoe deze effect heeft op jouw klantenkring.

Klanten die herhaalaankopen doen

Als bedrijf wil je ervoor zorgen dat de klant zo tevreden mogelijk is over de aankoop die deze bij jou heeft gedaan. Natuurlijk zal deze klant al erg tevreden moeten zijn met het product of de dienst die hij of zij bij jou heeft afgenomen, maar om deze blijdschap te vergroten, is het een slimme zet om een relatiegeschenk mee te geven. Alleen al om de klanttevredenheid te boosten, zien we dat bedrijven relatiegeschenken bedrukken en meegeven na een verkoop.

Door het meegeven van relatiegeschenken aan klanten uit je namelijk de waardering die je voor ze hebt. Op den duur zullen ze jou voor dit extraatje ook waarderen. Als gevolg van deze wederzijdse waardering zullen klanten zich steeds meer vertrouwd voelen bij je bedrijf, waardoor ze eerder herhaalaankopen zullen doen en terugkerende klanten zullen worden.

Klanten die voor je werken

Een ander voordeel van het uitdelen van relatiegeschenken is dat je klanten onbewust voor je laat werken, doordat ze je bedrijf indirect promoten. Wanneer bedrijven unieke of handige relatiegeschenken zoals thermosflessen bedrukken en deze meegeven aan klanten, laten ze een bijzondere indruk op hen achter. Ze laten namelijk vrijgevigheid en kwaliteit zien.

Door te investeren in de levenskwaliteit van je bestaande klanten zullen ze lovend over je bedrijf spreken, waardoor er sprake is van mond-tot-mondreclame. Ook bijzondere relatiegeschenken kunnen zelf het onderwerp van gesprek worden, waardoor je bedrijf uiteindelijk ter sprake zal komen. Door een bijzondere indruk achter te laten op je huidige klanten kun je ervoor zorgen dat deze je klantenkring vergroten, dankzij aanbevelingen.

Klanten die naar jou toekomen

Naast het actief verwerven van klanten is het voor een bedrijf ook fijn dat klanten zomaar binnenkomen uit intrinsieke motivatie. Hiervoor moet je wel enigszins een naamsbekendheid hebben opgebouwd en dat is wat je met relatiegeschenken kunt bereiken. Handige relatiegeschenken worden namelijk door ontvangers gebruikt en wanneer ze deze artikelen gebruiken, zullen ze de mensen om hen heen blootstellen aan jouw merknaam.

Hierdoor heb je dus een goedkope vorm van marketing. Wanneer omstanders vaak genoeg relatiegeschenken van jou tegenkomen, zullen ze nieuwsgierig worden naar het bedrijf. Ze Googelen het even of rijden een keertje langs het pand en wanneer ze een dienst of product nodig hebben die jij aanbiedt, dan zul je de eerste zijn aan wie ze denken, omdat je al bekend voor ze bent.

Logo De Nuk
Auteur

Gesponsord

Laat uw reactie achter

Reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *