Onze columnisten

Bumperklevers

Een vrouw met een hele grote capuchon op loopt op de parfumerie-afdeling. Een grauw gezicht waarin elke rimpel haar verhaal vertelt. Ik doe mijn best om haar ingevallen gezicht te zien. Het lijkt wel of ze in haar jas woont. Als je lang genoeg kijkt dan zie je precies welke etensresten zijn blijven plakken. Het is mijn onderbuikgevoel dat zegt dat ik haar in de gaten moet houden. Zo word ik een bumperklever. Ik geef haar geen ruimte. Elke stap die zij zet, zet ik ook. Ik heb de situatie volledig verkeerd in geschat. Ze koopt zoveel en verhoogt de omzet  van de hele dag flink. 

Zelf ben ik ook bekend met bumperklevers. Zodra ik een voet over de drempel zet bij de Primera in een wijkcentrum in Utrecht, wijkt de winkelier niet van mijn zij. Ik voel me geïntimideerd, niet welkom. Ik weet nu precies hoe de klant zich moet hebben gevoeld toen mijn collega`s en ik bumperklevers waren bij Vroom en Dreesmann.  

Wat hebben deze situaties met mij gedaan? Het maakt mij heel onzeker in die winkel. Dat zorgt ervoor dat ik liever online mijn inkopen doe, zodat ik zonder een bumperklever tijdschriften kan doorbladeren, inspiratie kan opdoen en die mooie felle kleuren op de kaften kan zien dansen voor mijn ogen.  

In deze tijd mis ik toch de winkels, zelfs de winkels waar ik niet graag kom. Ik voel me nu bijna schuldig om online te shoppen, terwijl ik ertoe word gedwongen. Ik moet er niet aan denken dat ik geen winkel of restaurant meer in zou kunnen lopen. Er zijn nog zoveel winkels en restaurants die ik nog wil ontdekken. 

Daar kwam ik laatst achter bij de vegan-proof stadswandeling 030, briljant. Het is een coronaproof walkingdiner overdag. Je krijgt een route en wandelt door de binnenstad van Utrecht en doet vijf Horeca zaken aan Badabing, Gys, Daens, Waku Waku en Stadskasteel Oudaen. Lekker bewegen en heerlijk eten. Het gaf mij nieuwe inzichten. Om eens verder te kijken dan mijn neus lang is met wat onze stad te bieden heeft aan winkels en restaurants.  

Laat me straks weer de voordelen van offline shoppen zien, winkeliers. Grijp je kans! Mensen hebben het winkelen gemist. Misschien denken de winkeliers dan ook even aan mij en aan al die mensen die ooit last hebben gehad van bumperklevers en daardoor online shoppen. Behandel iedereen zoals je zelf behandeld wilt worden. Je weet niet hoe dik iemands portemonnee is en je moet je niet laten leiden door vooroordelen. Misschien triggerde ik wel iets bij de winkeliers van de Primera en lieten ze zich leiden door hun onderbuikgevoel. Maar je weet nooit wanneer je elkaar nodig hebt. Klant of geen klant. Nu hebben we elkaar juist hard nodig. Om samen de schoonheid van onze stad weer te ontdekken en levendig te maken. De klanten, de ondernemers in Utrecht en alle inwoners van Utrecht. 

De schoonheid

poëzie komt tot leven

 een wandeling die je kunt lezen

duizenden skittels krachtig in z`n soort

grachten als donkerrode wijnen deinend in de zon

 varend van Oosterkade naar de Singel

restaurants waar de warmte je omringt

de groenteboer tot de Handyman

 ze verkopen met heel hun hart

elke ondernemers voor het behoud van onze mooie stad

met karakteristieke gebouwen omgeven

tien wijken met ieder zijn makken en schatten

reuring, opstanden, geweld maar er is een ding

De Domstad die ieder hart tot het hoogtepunt verbindt

Laat uw reactie achter

Reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *