Deze keer wordt de Top 20 aangeleverd door de Kunst- theater- en Muziekafdeling van Broese.
- Hemel op aarde / Rob Kemps
- Friends, lovers en het grote verschrikkelijke ding / Matthew Perry
- Nasrdin / Nasrdin Dchar
- Mijn naam is Barbra / Barbra Streisand
- Bijna niets gebeurt toevallig / De Mediameiden, Tamar Bot, Fanny van de Reijt
- Seizoenen / Herman van Veen
- De wereld op z/n kop – ontmoetingen met Hollandse Meesters / Benjamin Moser
- Oor’s Recensiebijbel – Albums die ons leven kleurden / Erik van den Berg, Koen Poolman, Thomas Snoeijs
- Op de golven dansen wij / Frits Spits
- The woman in me (NL & Eng) / Britney Spears
- The creative Act: a way of being / Rick Rubin
- George Harrison / Philip Norman
- In Hollywood / Rob van Scheers
- De kunstmeisjes / Mirjam Kooiman, Nathalie Maciesza, Renée Schuiten-Kniepstra
- Boudewijn de Groot Oevreboek / Peter Voskuil, Boudewijk de Groot
- Het grote interieurstylinghandboek / Frida Ramstedt
- Atelier Stephan Vanfleteren / Stephan Vanfleteren
- Born a Crime – stories from a south african Childhood / Trevor Noah
- De jaren 70 – Fotojournalistiek Fotoboek / Willem Diepraam, Ian Buruma
- Knudde – Het bizarre levensverhaal van Toon van Driel / Alexander Brandenburg, Jaap v.d. Venis
BROESE TIP
Hilma af Klint en haar salon op vrijdagavond
Auteurs: Sofia Lundberg, Alyson Richman & M. J. Rose (Uitgeverij Orlando)
Na het zien van de prachtige tentoonstelling Hilma af Klint & Piet Mondriaan, in het Kunstmuseum in Den Haag, moest ik echt meer weten over deze fascinerende kunstenares!
Hoe kon het toch dat we tot voor kort zo weinig over deze unieke kunstenares wisten…
Mijn oog viel op dit boek toen ik rondstruinde op de kunstafdeling van Broese. Weliswaar is dit een roman over haar leven, dus geen biografie, maar wel een die gebaseerd is op feiten. Hilma leefde van 1862 – 1944, in die tijd was het voor vrouwen zeer moeilijk om door te dringen tot de bekende kunstenaarsscene. Voor veel vrouwen was het zelfs onmogelijk om naar de kunstacademie te gaan, Hilma kon dat gelukkig wel. Jaren voor Wassily Kandinsky doorbrak met zijn vernieuwende abstracte kunst was Hilma daar al mee bezig. Zij verzamelde een groepje vrouwen om zich heen die zich bezig hielden met kunst en die bij elkaar kwamen op de vrijdagavonden. Dit groepje van vijf werd De Fem genoemd. Hilma verloor op jonge leeftijd haar zusje en dat maakte dat ze zich bezig ging houden met het occulte. Door middel van seances probeerden de vijf contact te leggen met de overledenen. Los van de prachtige kunst die Hilma maakte is dit waarschijnlijk de reden geweest dat men haar niet helemaal serieus nam. Een groot kunstenaar als Mark Rothko hield zich ook bezig met occulte zaken en hij werd daar niet om veroordeeld. Blijkbaar gelden voor vrouwen andere regels?! Zij besloot dat haar werk tot 20 jaar na haar dood niet tentoongesteld mocht worden. Haar werk kwam op een zolder te liggen, wat een wonder dat het in zo’n goede staat gebleven is. De roman vertelt over haar leven en haar worsteling met de mensen die haar veroordeelden vanwege haar seances. Hilma is nooit getrouwd en dat bracht in die tijd de nodige roddel over haar op gang. Deze fragmenten worden afgewisseld met een verhaal over een conservator van het Guggenheim in New York . De tentoonstelling van haar werk in het Guggenheim in 2018 werd meteen de drukst bezochte ooit. Nu wordt ze alom erkend als een pionier van de abstracte kunst.
In 1987 werd haar werk voor het eerst getoond in Nederland, in het Gemeente Museum in Den Haag. In datzelfde museum, en nu heet het Kunstmuseum, is de tentoonstelling Hilma af Klint & Piet Mondriaan nog tot 25 februari te zien, een absolute aanrader! Geen tijd om naar Den Haag te gaan? Het boek ligt gewoon in de plaatselijke boekhandel. (Grietje Braaksma)
Laat uw reactie achter
Reactie