berichten van het plandelfront

De klant is koning. Of spekkoper

Het uitpakken is natuurlijk de helft van de pret. Of in dit geval: honderd procent.

Pakjesavond laat nog even op zich wachten, maar in Hoog Catharijne is het tot zondag elke dag een dag vol surprises. Niet bezorgde en geopende pakketten gaan daar namelijk van de hand in de popupwinkel van King Colis, die net als de eerste editie vorig jaar naast gokkende kopers ook veel bekijks trekt.

Het idee van de Franse start-up King Colis is briljant: de miljoenen pakketten die jaarlijks in Europa niet op de juiste bestemming aankomen -bijvoorbeeld door een fout adres op de sticker- worden normaliter geplet of verbrandt. De Fransozen redden die pakjes van de ondergang door ze op te kopen en vervolgens per gewicht door te verkopen. Maar aangezien het om ongeopende pakketten en enveloppen gaat, heeft de koper geen flauw benul wat hij of zij koopt.

Een standaardpakketje kost 2,49 per 100 gram, de premium-pakketten (doorgaans afkomstig van Amazon) gaan voor drie euro over de toonbank. Blind kopen is een avontuur, maar staar je niet blind op het gewicht. Vorig jaar, toen King Colis voor het eerst op Utrechtse bodem actief was, was waarschijnlijk dé meest lucratieve vondst een zeldzame Pokémonkaart die uiteindelijk tweeduizend euro opbracht.

Het principe van deze duurzame schattenjacht is natuurlijk een pak van Plandelmans hart. Hij moet twee brugklassers van het Christelijk Gym voor zich dulden. Het duo is niet van plan om heel veel zakgeld stuk te slaan – hooguit een euro of drie- maar wat hopen ze daarmee uit de bakken vissen? “Een smartphone, want de mijne is net leeg.” Het loopt helaas anders: drie ledlampjes en een usb-c connector is hun buit.

Achter Plandelman staat Laura uit Noord-Holland, die op het idee kwam door Filemons tv-programma Made in China. Haar dromen liggen wat minder hoog: als ze wat gekke zaken vindt voor het Sinterklaas-dobbelspel straks, is ze al dik tevreden.

De dromen van Laura uit Noord-Holland liggen niet hoog

Plandelman maakt van het wachten in de rij een deugd door nog even snel een video-oproep voor Blue Saturday op de socials te posten. Die dag is net als King Colis dit jaar aan zijn tweede editie toe. Het motto: niet kopen maar krijten. Kijk maar:

En dan mag Plandelman tien minuten naar binnen, graaien, voelen, schudden en kopen. De oogst is divers, maar een topstuk zit er niet tussen. Het eerst geopende pakje is voor deze uitgesproken antipeuk-activist toch wel redelijk hilarisch: een volautomatische sigarettenmaker. Tja, karma is a bitch.

Dat wordt dan maar de hoofdprijs voor diegene die op 29 november de mooiste crime scene van Blue Saturday instuurt.

En mocht je nog op zoek zijn naar korte spijkerbroeken, een XL-jurk van Shein-kwaliteit, een houten relatiespel voor koppels (in het Frans), een toetsenbord met muis of een veiligheidshelm inclusief gehoorbeschermer: laat het maar weten in de comments. Want vernietigen is en blijft zonde.

Auteur De Plandelman
Auteur

De Plandelman

Plandelman maakt, solo én met een groeiend leger van Utrechtse opruimhelden, korte metten met zwerfafval in alle soorten en maten. De Plandelman is het alias van Anton Damen. Kijk hier voor de website: www.plandelen.nl

Laat uw reactie achter

Reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *