broese boekverkopers

Broese Top 10 (+ boekverkoper Douwe Ridder tipt ‘Egelskop’)

Douwe tipt

Top 10 fictie: 

  1. Het ultieme geheim / Dan Brown
  2. Onthoud dit altijd / Charlie  Mackesy
  3. De jaknikker / Peter Buwalda
  4. Wat we kunnen weten / Ian McEwan
  5. Waar de zon de sneeuw raakt / Mélissa Da Costa
  6. Hoe overleef ik alles wat anders gaat dan gedacht? / Francine Oomen
  7. Al het blauw van de hemel / Mélissa Da Costa
  8. De brievenbezorgster van Puglia / Francesca Giannone
  9. Het gore lef / Sarah Arnolds
  10. Er stromen rivieren in de lucht / Elif Shafak
‘Onthoud dit altijd’ van Charlie  Mackesy op nr. 6

Top 10 non-fictie: 

  1. De zwevende wereld / Annejet van der Zijl
  2. Liefde is de baas / Typhoon
  3. Even tussen mij en mij / Elke Wiss
  4. Dwalen door de Domstad / Iris Dijkstra
  5. Geld genoeg, maar niet voor jou / Thomas Bollen
  6. Boustany / Sami Tamimi
  7. Het kan echt anders / Henri Bontenbal
  8. Amerika en wij / Rob de Wijk 
  9. Tussen horst en griend / Caspar Janssen
  10. Waarom een echte liberaal geen VVD stemt / Simon van Teutem
‘Liefde is de baas’ van Typhoon op nr. 2

BROESE TIP

Egelskop – Teddy Tops

De Nederlandse naoorlogse literatuur is een literatuur van mannen. Van drie grote mannen, voornamelijk: Mulisch, Reve en Hermans. Zij probeerden in hun boeken de rokerige leefwereld te vangen van een door de oorlog gebroken generatie. Over de levens van vrouwen na de Tweede Wereldoorlog zijn daarentegen maar weinig romans geschreven. Schrijver en radiopresentator Teddy Tops schreef er wel een, en voegt zich tachtig jaar na dato in een klein maar eervol rijtje schrijfsters, naast Anna Blaman en Hella Haasse. 

Want hoe werkten de collectieve trauma’s van de Tweede Wereldoorlog door in de levens van deze vrouwen? Welke middelen hadden zij om hun leven naar eigen wens vorm te geven? En hoe pijnlijk is het dat zij na de oorlog, een periode waarin relatief veel vrouwen werkten, toch weer achter het aanrecht belandden? Daarover gaat Egelskop, de knappe debuutroman van Tops. Wat meteen in het oog springt is de rijkdom aan historische details waarmee Tops haar naoorlogse romanwerkelijkheid aankleedt. De Philipsfabriek en de lampenmeisjes, de politionele acties, de zeer gewilde kunstgebitten waarvoor je je tanden moest laten trekken. De fascinatie van Tops voor de jaren ’40 en ’50 spreekt zo duidelijk uit de tekst, dat je je soms afvraagt waar die toch vandaan komt.  

Concreet is Egelskop een verhaal over twee jonge vrouwen die elk op hun eigen manier hun vrijheid voor zich proberen op te eisen. Jo groeit op in een Drentse plaggenhut en verhuist met haar familie naar Eindhoven om te werken in de Philipsfabriek, waar ze zich aansluit bij de arbeidersbeweging. Levi heeft haar ouders verloren in de holocaust en zoekt na jaren van onderduiken een eigen identiteit. Op het moment dat ze hun vrije levens toch dreigen op te geven voor het burgerlijke bestaan, besluit de ik-verteller, de kleindochter van beide vrouwen, in te grijpen in het verhaal. Wat als Jo en Levi niet hun mannen, maar elkaar hadden ontmoet? Egelskop is daarmee geen doorsnee historische roman, maar een spannend experiment met tijd en herinnering. 

Op zaterdag 1 november geeft Teddy Tops bij Broese een interview over Egelskop. Komt u kijken? Stuur even een mailtje naar klantenservice@broese.nl. Tot dan! (Douwe Ridder)

Auteur Redactie
Auteur

Redactie

Laat uw reactie achter

Reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *